Češi uvázli v Egyptě, návrat domů byl děsivý: Švábi, zvratky a zmatky

Měla to být pohodová dovolená u Rudého moře. Místo toho si 180 českých turistů zažilo peklo! Kvůli zrušenému letu z egyptského letoviska Marsá Alam zůstali dvě noci nedobrovolně na místě a skončili v hotelech, které prý vypadaly jak ze špatného hororu. Špína, hmyz, zmatek!
Let společnosti Smartwings do Brna měl odletět už v sobotu večer. Po několika odkladech byl úplně zrušen. Turisty naložili do autobusů a rozvezli po hotelech. Jenže ty podle výpovědí vypadaly děsivě. „Bylo tam asi 40 stupňů a nešla klimatizace. Zato tam byli švábi a mravenci,“ řekla Aha! Kristýna Paulczyňská. Letadlo nakonec odstartovalo až včera. Turisté dosedli s náhradním letadlem v Brně v poledne. Teď mohou požadovat odškodné.
boxy Zvracela celou noc! Daniela a Kristýna Paulczyňské doplatily na horko a špatné podmínky. Obě během nedobrovolného pobytu onemocněly. „Zvracela jsem celou noc a sestra měla skoro čtyřicítky horečky. Nakonec musela k doktorovi. Bylo jí fakt zle,“ popsala Daniela. Podezření padá na závadnou vodu z hotelu. „Dávali nám vodu, ale smrděla jak kanál. Nedala se pít,“ dodala Kristýna. K hotelovému personálu měli taky výhrady: „Nikdo neuměl ani anglicky. Když jsme něco chtěli, jen krčili rameny.“
Pomáhali jsme si
Organizace cesty prý připomínala frašku. „Jednou řekli, že odlétáme, pak že ne, pak nás odvezli na letiště. Tam jsme seděli čtyři hodiny a pak přišel chlap, že se let ruší. Tak nás vrátili zpátky do jiného hotelu,“ líčí Kristýna Paulczyňská. Delegát cestovky byl podle ní prakticky neviditelný. „Pomáhali jsme si mezi sebou. Češi se spojili, byla tam třeba paní, která je zdravotní sestra. Ale oficiálně nám nikdo pořádně nic neřekl. Nevěděli jsme, jestli pro nás ráno vůbec někdo přijede,“ doplnila Daniela.
Nestihl práci
Ladislav Štágl kvůli dvoudennímu zpoždění nestihl nastoupit do práce a teď ho čekají další výdaje. „Do práce jsem měl jít už v pondělí ráno. Musel jsem to narychlo řešit s vedoucím. Naštěstí byli chápaví,“ popsal muž. Ale to není všechno. „Zaplatil jsem si parkovné jen na osm dní. Letíme o dva dny později, takže mě možná čeká pokuta nebo doplatek,“ řekl cestující.
Nárok na 400 eur
Cestující mají podle evropského práva nárok na finanční odškodnění. Je ve výši 400 eur (9840 Kč) na osobu! „Jde o jednorázovou částku pro každého, kdo měl placenou letenku. Ale musí o to do půl roku písemně požádat,“ vysvětlil pro Aha! právník Jakub Keresteši s tím, že nezáleží na tom, že letenku objednávala cestovní kancelář. „Cestující se musí obrátit přímo na dopravce,“ doplnil. Výjimkou, kdy se odškodnění nevyplácí, jsou jen případy mimořádné události, třeba špatné počasí. Technické potíže do toho ale nespadají.
Cestovku to mrzí
Velká část cestujících měla dovolenou přes cestovní kancelář Fischer. „Komplikace spojené s odletem našich klientů z Egypta nás velmi mrzí. Bezpečnost letu je ale v těchto případech prioritou číslo jedna a pouze letecká společnost může rozhodnout o tom, že letadlo může odletět. Klienti byli ubytováni v hotelech, které pro ně zařídila letecká společnost. K dispozici jim byli naši delegáti a pokaždé, když jsme se od letecké společnosti dozvěděli doplňující nebo nové informace, rozesílali jsme je klientů v SMS,“ řekl mluvčí Jan Bezděk.