Zima může zkomplikovat odjezd: Umíte to s kabely?

Mráz může řidiče značně potrápit. Nejenže vás donutí poránu škrábat okna, ale když to nejméně potřebujete, můžete otočit klíčkem a auto ani neškytne. Co s tím? Řešením jsou startovací kabely. Osvěžte si, jak je správně používat dřív, než to budete potřebovat.
Startování krok za krokem
- Zaparkujte vozidla přední částí k sobě. Vypněte všechna zařízení, jako jsou světla, rádio, klimatizace, a poté vypněte zapalování obou vozidel.
- Červený kabel nejdříve připojte na kladný pól (+) vybitého akumulátoru a potom druhý konec na kladný pól nabitého akumulátoru.
- Černý kabel připojte k zápornému pólu (-) nabitého akumulátoru a pak ke kostře vozu s vybitým akumulátorem. Místo bývá označeno, nebo je to jakákoliv nenalakovaná část kostry vozu, alternátor, blok motoru, nebo jiné uzemnění.
- Ujistěte se, že se auta nedotýkají, že kabely nejsou blízko pohybujících se částí motoru nebo že se svorky nedotýkají jiných kovových částí vozu, než mají.
- Nastartujte vůz s nabitým akumulátorem.
- Nastartujte vůz s vybitým akumulátorem.
- Nenastartujete-li, nechte vozy propojeny a po pár minutách to zkuste znovu.
- Jakmile auto s vybitou baterkou naskočí, vypněte motor nabitého vozu. Když zdechne i vybité auto, problém není v baterce, ale v alternátoru, nebo elektroinstalaci.
- Odpojte kabely v opačném pořadí, než jak jste je připojili.
Tohle taky hrozí
Mráz může zkomplikovat startování i z jiných důvodů, než je problém s baterií... Problémy s kapalinami Motorový olej může být v mrazu hustší, což ztěžuje startování, když je baterie slabá. Zejména u nafty mohly vlivem mrazu v palivu vzniknout i krystaly, které dokáží zablokovat palivový systém. V zimě je ale na čerpacích stanicích k dostání zimní nafta, která nezamrzá. Mechanické potíže Při nízkých teplotách může zatuhnout i starter, se kterým má pak baterie více práce. Ztuhlý olej Jednou z příčin špatného startování může být i ztuhlý olej. Jeho zimní třídu najdete v popisu před písmenem W. Od 0W, který přestává téct při –35 °C, až do 25W, jenž tuhne při –10 stupních.
Hrozí i výbuch!
Pokud auto dlouho stálo a mohlo by se stát, že je baterka úplně vybitá, buďte opatrní. Úplně vybitý akumulátor totiž mohl zmrznout a při jeho nabíjení hrozí výbuch. V takovém případě je lepší nechat jej rozmrznout v teple a dobít nabíječkou. V současném počasí to ale nehrozí. Nabitá baterie zamrzá okolo –65 ºC, nenabitá kolem –30 ºC a úplně vybitá při –10 stupních.