Dnes je »Den nicnedělání«: Proč neumíme odpočívat

Zdá se to jako jednoduchá věc, ale není. Oslavit Den nicnedělání je mnohem těžší, než by se mohlo zdát. Odborníci se shodují, že těch, co to dokážou, je čím dál méně. Vždyť to sami zkuste a uvidíte.
Neumíme odpočívat
Lidstvo se podle psychologů řítí do problému. S tím, jak jsme díky mobilům a internetu k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu, zaděláváme si na problém. Ztrácíme schopnost vypnout. Zatímco i samotný Bůh si dal sedmý den nohy křížem, naše mysl je vybičovaná k neustálé obezřetnosti a stresu. A to se týká i času, kdy jakoby nic neděláme, ale není to pravda. Vždyť průměrný uživatel kontroluje mobil 96krát denně. Náš mozek si tak neodpočine a skutečně nic nedělat je velké umění.
Předci si jej cenili
Odpočinek a nicnedělání měly i v historii velký vliv. Ne nadarmo se především v asijských kulturách vyvinula propracovaná forma duševních cvičení. Čínský Čchan nebo japonský Zen, buddhistické větve zaměřené na prázdnotu. I křesťané a Židé si vyhradili jeden den v týdnu na odpočinek, byť jedni od pátečního večera a druzí v neděli. A italské Il Dolce Far Niente (sladké nicnedělání) je považováno za umění žít.
Z rekordmana deviant
Jako patnáctiletý strávil Nepálec Ram Bahadur Bamjon v tureckém sedu pod stromem v husté džungli 10 měsíců vrcholným nicneděláním – meditací. Podle některých dokonce ani nejedl a nepil a vysloužil si přezdívku Malý Buddha. Jenže vloni na okraji Káthmandů rekordmana zabásly nepálské úřady za znásilnění nezletilé. A tak si posedí deset let.
Existují i příručky
Literatura existuje především v angličtině a hltají ji zejména vyhořelí manažeři. Knihy s tituly jako The Art of doing nothing (umění nic nedělat), How to do nothing (jak nic nedělat) či Do nothing (nic nedělejte) nebo Síla nicnedělání se množí na pultech obchodů. Někdo si dal tu práci tyto knihy napsat a řadu lidí zajímá, jak na to, jinak by jejich autoři pomřeli hladem. Nic nedělat prostě není jen tak.
Ekonomika pozornosti
Naše pozornost je komodita, za kterou firmy platí. Sociální sítě jako Facebook, TikTok nebo Instagram z toho žijí. Reakce, srdíčka, sdílení a vložené reklamy je živí. Zároveň ale naplnily náš čas odpočinku činností. A prodali ji. Ekonomikou pozornosti se zabýval již v roce 1971 Herbert A. Simon, který popsal, jak se vzrůstajícím množstvím informací klesá pozornost a stává se vzácnější. Sociálními sítěmi můžete skrolovat donekonečna.
Den nicnedělání
Takzvaný Nothing Day poprvé navrhl americký novinář Harold Coffin a v platnost vstoupil už před 45 lety, v roce 1973. Mezinárodní den nicnedělání se (ne)oslavuje každý rok 16. ledna
Desatero ulejváka
1. Odpočinek je půl zdraví.
2. Co nemusíš udělat dnes, odlož na pozítří a získáš den volna.
3. Věc, která se do deseti dnů nevyřeší sama, nezasluhuje dále tvoji pozornost.
4. To, že pracují jiní, ještě neznamená, že máš pracovat i ty.
5. Ztracenou chuť do práce nikdy nehledej!
6. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.
7. K práci se vždy stav tak, aby si i ostatní měli kam stoupnout.
8. Pokud ti slabě platí, nemůžeš silně pracovat.
9. Pracoviště není kosmetika. Proto se tam nezdržuj celý den.
10. Práce se neboj a klidně si k ní i lehni.