Největší jednoobloukový most v ČR: Nad přehradou se prohánějí vlaky | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 25. března 2025

Svátek slaví Marián, zítra Emanuel

Největší jednoobloukový most v ČR: Nad přehradou se prohánějí vlaky

Zatěžkávací zkouška parní lokomotivou.
Zatěžkávací zkouška parní lokomotivou. (Foto Správa železnic)

Nejdřív se po něm zkusily projet historické lokomotivy, nyní už ale po rekordně dlouhém mostu frčí vlaky. Unikát nad orlickou přehradou stál 685 milionů korun.

Most, jehož stavba trvala skoro 3 roky, dostal název Schwarzenberský. Leží na trati mezi Pískem a Táborem. „Pro cestující to znamená větší pohodlí díky nasazení moderních souprav. Most je připravený i na instalaci stožárů trolejového vedení v rámci výhledové elektrizace,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Most už v týdnu »pokřtily« při zatěžkávací zkoušce dva nejtěžší stroje, které České dráhy vlastní. Z muzea ČD v Lužné u Rakovníka přijela motorová lokomotiva Sergej a z Plzně parní lokomotiva Šlechtična.

Starší poslouží turistům

Nové přemostění stojí hned vedle původního historického mostu z 19. století. Ten je v dezolátním stavu, přesto k zemi nepůjde. Je památkově chráněný a v budoucnu má sloužit turistickým účelům.

Schwarzenberský most

Most se klene 35 metrů nad hladinou Vltavy, měří 316 metrů, podpěrný oblouk má 156 metrů.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.