Motorádce Aha! Kolik je opravdu vašemu autu?

Osobním autům na českých silnicích je průměrně přes 16 let. Víte, kolik je tomu vašemu? Ani pohled do technického průkazu vám nemusí pomoci najít odpověď. A je dobré si to zjistit obzvlášť, pokud máte auto z druhé ruky.
První registrace
Na přední straně velkého technického průkazu najdete datum první registrace vozu. Jenže to se od data výroby automobilu může lišit klidně i o dva roky, kdy mohlo stát na skladu. Lepší volbou v techničáku (či na řadě míst ve voze) je VIN kód, který na desáté pozici uvádí modelový rok výroby. Najdete ho na štítku v motorovém prostoru, bývá vyraženo pod čelním sklem, na okraji motorového prostoru nad podběhem, nebo na podlaze v kabině.
Jak rozkódovat VIN
Pro určení data výroby se podívejte na desátou pozici u VIN. Písmena A-Y reprezentují roky 1980 – 2000 (jsou řazena jako abeceda bez háčků, čárek a písmen O, Q, U a Z). Roky 2001 – 2009 najdete pod číslicemi 1 – 9. Rok 2010 už je zase A, 2011 B a tak dále.
Zkoumejte díly
Prakticky každý díl, který se v novém autě nachází, byl vyroben maximálně několik měsíců před tím, než finálně zkompletované auto sjelo z pásů. A řada z nich se nemusí měnit po celou dobu životnosti vozu. Na plastových dílech hledejte ze zadní strany vylisované kolečko s vyznačeným týdnem a rokem výroby daného dílu. Pokud je u jednoho dílu výrazně jiný než ve zbytku vozu, může to být známka toho, že byl díl vyměněn.
Díly pod drobnohledem
Celá řada dílů prozrazuje svým datem výroby zásadní problémy. Při opravách se totiž využívají díly buď nové, nebo bazarové, ale málokdy se řeší datum výroby. Když tedy narazíte na přístrojovou desku s výrazně jiným datem než zbytek vozu, je to varování před manipulací s tachometrem. Stejně tak airbagy a pásy mohou být znakem zamlčované havárie.
Tady najdete datum výroby:
Bezpečnostní pásy – cedulku s certifikací, zemí a datem výroby najdete na každém bezpečnostním pásu. Pokud se datumy výrazně liší, může to znamenat havárii, zatopení, nebo třeba požár.
Víko kufru – U řady vozů najdete cedulku s datem výroby i na zadních dveřích. Na vnitřní straně, nebo na hraně poblíž zámku. Liší se? Buď staré víko prorezlo, nebo auto schytalo náraz zezadu a bylo třeba víko vyměnit.
Pojistková skříň – Místo, o kterém řada řidiček a řidičů vůbec neví, najdete zpravidla na palubní desce poblíž volantu či v motorovém prostru. V řadě vozů je datumová tabulka vypálena přímo do plastu víka, nebo je na nálepce.
Víčka – Může se stát, že předchozí majitel víčka nádrže či ostřikovače ztratil a musel si objednat nové. Nebo snad došlo k nějaké havárii? Přeci jen sehnat víčko s vhodným datumem na vrakovišti je u většiny modelů aut těžší, než koupit nové na internetu.
Kryt vzduchového filtru – Na rozdíl od vzduchového filtru, který se často mění, původní kryt většinou absolvuje s autem i jeho poslední cestu. Datum výroby na něm bývá vyraženo a velký rozdíl oproti zbytku vozu může znamenat havárii na předek.