Tragédie v Pardubicích: Je na vině lidská chyba? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. července 2024

Svátek slaví Kristýna, zítra Jakub

Tragédie v Pardubicích: Je na vině lidská chyba?

Poškozené vlakové soupravy na místě železniční nehody v Pardubicích, 6. června 2024. Předchozího večera se zde srazil osobní a nákladní vlak, zemřeli čtyři lidé.
Poškozené vlakové soupravy na místě železniční nehody v Pardubicích, 6. června 2024. Předchozího večera se zde srazil osobní a nákladní vlak, zemřeli čtyři lidé. (Martin Kavka/Správa železnic, ČTK / Vostárek Josef)

V čase tragické nehody, kdy osobní expres vjel do cesty nákladnímu vlaku, nebyla železniční stanice Pardubice bez zabezpečovacího zařízení. Fungoval »starý« systém. Podle šéfa drážní inspekce Jana Kučery (45) věděl strojvedoucí předem, že se blíží červená. Vyšetřování následné čelní srážky ale stále probíhá.

„Celá česká železnice je postavená na principu, že na červenou se nejezdí,“ řekl ředitel drážního úřadu Jiří Kolář (61). Úřad prověří i bezpečnost daného typu vozidel. Ještě v červnu jeho kontroloři navštíví oba dopravce, kteří 43 let staré rakouské vagony v Česku provozují. RegioJet již všech zbývajících 12 vozů odstavil z provozu, dalších 9 provozují České dráhy.

„Současný systém zabezpečení dokáže přenést strojvedoucímu zprávu o návěsti, nedokáže však zasáhnout a zastavit vlak,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda (54) s tím, že právě tento systém byl aktivní osudné noci v Pardubicích, kdy po srážce dvou vlaků zemřeli čtyři lidé. Podle Kučery navíc blížící se červenou signalizovala i předchozí návěst. Takové lidské chybě by však dokázal zabránit systém ETCS. Podle Svobody dokáže zastavit vlak i upravit jeho rychlost. Ten se však v Česku teprve testuje a »naplno« má být spuštěn až od nového roku.

Zabezpečení železnice

Zabezpečovací systém je na železnici zejména proto, aby nedocházelo k chybám strojvedoucích ve vysokých rychlostech nad 100 km/h. Do konce letošního roku funguje na většině českých tratí tzv. opakovač. Byl vyvinut v 70. letech a dokáže přenášet signál návěstidla »stůj«, nebo »volno« (lidově červená, nebo zelená) v předstihu do lokomotivy. Od příštího roku jej má na hlavních trasách nahradit jednotný evropský systém ETCS.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.