Tragédie v Pardubicích: Je na vině lidská chyba? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 23. července 2025

Svátek slaví Libor, zítra Kristýna

Tragédie v Pardubicích: Je na vině lidská chyba?

Poškozené vlakové soupravy na místě železniční nehody v Pardubicích, 6. června 2024. Předchozího večera se zde srazil osobní a nákladní vlak, zemřeli čtyři lidé.
Poškozené vlakové soupravy na místě železniční nehody v Pardubicích, 6. června 2024. Předchozího večera se zde srazil osobní a nákladní vlak, zemřeli čtyři lidé. (Martin Kavka/Správa železnic, ČTK / Vostárek Josef)

V čase tragické nehody, kdy osobní expres vjel do cesty nákladnímu vlaku, nebyla železniční stanice Pardubice bez zabezpečovacího zařízení. Fungoval »starý« systém. Podle šéfa drážní inspekce Jana Kučery (45) věděl strojvedoucí předem, že se blíží červená. Vyšetřování následné čelní srážky ale stále probíhá.

„Celá česká železnice je postavená na principu, že na červenou se nejezdí,“ řekl ředitel drážního úřadu Jiří Kolář (61). Úřad prověří i bezpečnost daného typu vozidel. Ještě v červnu jeho kontroloři navštíví oba dopravce, kteří 43 let staré rakouské vagony v Česku provozují. RegioJet již všech zbývajících 12 vozů odstavil z provozu, dalších 9 provozují České dráhy.

„Současný systém zabezpečení dokáže přenést strojvedoucímu zprávu o návěsti, nedokáže však zasáhnout a zastavit vlak,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda (54) s tím, že právě tento systém byl aktivní osudné noci v Pardubicích, kdy po srážce dvou vlaků zemřeli čtyři lidé. Podle Kučery navíc blížící se červenou signalizovala i předchozí návěst. Takové lidské chybě by však dokázal zabránit systém ETCS. Podle Svobody dokáže zastavit vlak i upravit jeho rychlost. Ten se však v Česku teprve testuje a »naplno« má být spuštěn až od nového roku.

Zabezpečení železnice

Zabezpečovací systém je na železnici zejména proto, aby nedocházelo k chybám strojvedoucích ve vysokých rychlostech nad 100 km/h. Do konce letošního roku funguje na většině českých tratí tzv. opakovač. Byl vyvinut v 70. letech a dokáže přenášet signál návěstidla »stůj«, nebo »volno« (lidově červená, nebo zelená) v předstihu do lokomotivy. Od příštího roku jej má na hlavních trasách nahradit jednotný evropský systém ETCS.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Agáta Hanychová • Anna K. • Anna Slováčková • Artur Štaidl • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Daniela Písařovicová • Dominika Gottová  • Eva Burešová • Eva Samková • Felix Slováček • Filip Blažek • František Ringo Čech • Hana Gregorová • Hana Zagorová • Helena Vondráčková • Hynek Čermák • Iva Kubelková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jakub Prachař • Jan Čenský • Jan Kraus • Jana Adamcová Nováková • Jana Boušková • Jaroslava Obermaierová • Jiří Bartoška • Jiří Krampol • Jiřina Bohdalová • Jitka Čvančarová • Josef Kokta • Karel Gott • Karel Šíp • Kate Middleton • Kateřina Brožová • Libor Bouček • Linda Rybová • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Šafářová • Lucie Vondráčková • Lukáš Vaculík • Mahulena Bočanová • Marek Eben • Marta Kubišová • Martin Dejdar • Michal David • Monika Marešová-Poslušná • Ondřej Gregor Brzobohatý • Pavla Tomicová • Petr Janda • Rey Koranteng • Sára Affašová  • Sara Sandeva • Simona Krainová • Štefan Margita • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tomáš Plekanec • Václav Neckář • Veronika Arichteva  • Veronika Gajerová • Veronika Žilková • Vojtěch Dyk • Vojtěch Kotek • Zdeněk Pohlreich • princ George • princ Harry