Průzkum školní inspekce: Kantoři neučí, žáci neumí

Dlouhodobý kámen úrazu! Taková je podle odborníků na školách výuka českých moderních dějin. Česká školní inspekce (ČŠI) vypracovala nelichotivý průzkum. Polovina dětí problematiku nezvládá, až 75 % kantorů se k ní ani nedostane!
Test vypracovávalo v minulých dvou letech téměř 26 tisíc studentů, kteří přecházeli ze základních na střední školy. A výsledek? Nezvládlo ho 52 % zúčastněných. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala (54) přitom nejde jen o problém žáků. „Tři čtvrtiny z nich uvedly, že jim problematika pomáhá porozumět současnému dění ve světě,“ uvedl, učitelům naopak vytkl nedostatečné sebevzdělávání i špatnou časovou organizaci výuky. „Do současnosti se dostane pouhých 14 %. Až pětasedmdesát procent neučí žáky nejnovější dějiny,“ dodal Zatloukal.
I tohle chce ČŠI zlepšit
• Dbát na lepší časové rozložení plánu dějepisného učiva.
• Zpestřit metody výuky.
• Více žáky zapojovat.
• Zvýšit jejich motivaci.
• Využívat výukové materiálny z produkce externích institucí (Člověk v tísni, Post Bellum, atd.).
• Spolupracovat se subjekty zaměřenými na moderní dějiny – muzea, památníky či archivy.
• Věnovat se i »malým dějinám«, historii regionů, měst, třeba i rodin žáků.
• Zapojovat do výuky dlouhodobé projekty.
• Využívat seznamování se s moderními dějinami i v dalších předmětech.
• Zvýšit účast učitelů dějepisu na dalším vzdělávání.