Nutnost, nebo hamižnost? Pravda o Češích a slevových akcích
Akce, 1+1 zdarma! Češi se během nakupování snaží co nejvíce ulevit svým peněženkám. Podle průzkumu společnosti NIQ se loni v tuzemských obchodech prodalo 61 procent potravin a drogistického zboží ve slevě. Deník Aha! zjišťoval, proč tomu tak je.
V evropském žebříčku prodeje prostřednictvím slev je Česko s 61 procenty vede. Za námi je Portugalsko s 46 % a Slovensko s 43 %. „Nakupování v promoci je disciplína, ve které jsme mistři světa,“ řekl analytik Jakub Špika.
Podíl slevových akcí na prodeji každoročně roste. V roce 2004 činil pouze 25 procent, v roce 2012 to bylo 45 procent a letos v prvním čtvrtletí vzrostl na 62 %. „To znamená, že z každé pomyslné stokoruny průměrného nákupu jde 62 korun na výrobky, které jsou v akci. To je naprosto výjimečné číslo,“ dodal Špika.
Svaz obchodu: POKLES MUSÍ BÝT VÝRAZNÝ
„ Kvůli rychle rostoucím cenám potravin roste tlak na slevové akce, aby lidé měli možnost zachovat si dostatečnou pestrost stravy a nemuseli se omezovat víc, než je potřeba. Na větší objem slev tlačí i dodavatelé. V Čechách navíc platí, že aby zákazník na slevu reagoval, musí být hodně výrazná, proto jsou v Česku výrazně vyšší než západní Evropě,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Ministerstvo průmyslu: ZÁKAZNÍK JE NAUČENÝ
„Prvním důvodem je fakt, že český spotřebitel je naučený a preferuje nákupy ve slevách. Druhým důvodem je vysoká konkurence na tuzemském maloobchodním trhu,“ řekl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Marek Vošahlík.
Ministerstvo zemědělství: PENÍZE SE NEVRACÍ
„Producenti jsou často tlačeni k nižší ceně a tím dochází ke snížení finančních prostředků, které se vracejí do českých zemědělských a potravinářských firem. Stanovené požadavky dle zákona o ochraně spotřebitele nejsou ze strany obchodníků vždy dodržovány. Konkrétně jde o vyjádření výše slevy z nejnižší prodejní ceny za posledních 30 dní,“ říká tiskový mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.