Nebezpečný objev vědců: V lidské krvi POPRVÉ odhalili mikroplasty! | Ahaonline.cz

středa 1. května 2024

Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund

Nebezpečný objev vědců: V lidské krvi POPRVÉ odhalili mikroplasty!

Takový binec máme dost možná ve své krvi.
Takový binec máme dost možná ve své krvi. (Foto scom)

Tohle je pro lidstvo pořádně zdvižený ukazováček! Britský list The Guardian zveřejnil výsledky studie, která v lidské krvi poprvé objevila stopy mikroplastů.

Ty by prý mohly poškodit lidské buňky. Mikroplasty pocházejí například z vláken oblečení, pneumatik či kosmetiky. Nalezeny už byly po celé planetě, od vrcholku Mount Everestu až po dna nejhlubších oceánů. Teď se objevily i v lidské krvi – u 17 z 22 dospělých, anonymních a jinak naprosto zdravých jedinců! Měli bychom se bát? „Určitě je rozumné mít jisté obavy, částice kolují po celém těle,“ vysvětluje ekotoxikolog Dick Vethaak z amsterdamské Svobodné univerzity.

Takový binec máme dost možná ve své krvi.

„Je ale otázkou, co v něm způsobí. Dostanou se do orgánů? Mohou vyvolat onemocnění? Naléhavě potřebujeme financovat další výzkum, abychom to mohli zjistit,“ prohlásil vědec. Už dříve bylo prokázáno, že mikroplasty se mohou zachytit na vnějších membránách červených krvinek a omezit jejich schopnost přenášet kyslík. Odborníci také odhalili mikroplasty v placentách těhotných žen.