Jak parkovat v zimě bezpečně!

Podle dopravních průzkumů parkuje na ulici zhruba 60 procent všech vozidel. Mimo ně – nejčastěji pak v garáži – jen dvě pětiny. Zimní parkování venku může dát autu hodně zabrat.
Sůl ničí lak
V zimě bývají silnice zpravidla ošetřené posypovou solí. Pokud auta parkují například na kraji silnice, může se stát, že při úpravách vozovky se posypová směs dostane do kontaktu s vozy. Nejvíc trpí lak, solí zasažená část karoserie začne korodovat. Nejvíce jsou v tomto směru ohrožené zejména blatníky, prahy či výfukový systém. „Pokud vůz parkuje v garáži, riziko zásahu posypovou solí či směsí při jejich aplikaci na silnici se výrazně snižuje. Člověk po zaparkování může zároveň poměrně snadno vůz zbytků soli zbavit. Kromě toho bývá v garáži i menší vlhkost než venku, což snižuje riziko vzniku koroze,“ říká Petr Přichystal ze společnosti Lomax.
Když tají ledy...
Zmíněné zdrsňující směsi mohou poškrábat lak automobilu, podobný problém může způsobit i padající sníh či led. Škoda na voze ale může být i mnohem vážnější. Zejména led ulomený nejčastěji ze střechy domu má sílu rozbít čelní sklo, promáčknout kapotu či ulomit zpětná zrcátka. U běžných automobilů se škoda takového rozsahu pohybuje okolo 50 tisíc korun, pokud se však jedná o luxusnější značku, může vyšplhat až do statisíců.
Komplikace startování
Řidič otočí klíčkem, a nic... V zimě poměrně častý problém, který se nemusí týkat jen starých automobilů. Často stačí, aby vůz stál v mrazech bez používání pár dní. A nedej bože, když ho necháte svítit. I proto je dobré mít startovací kabely a ochotného souseda. Samozřejmě, ideální je garážování ve stabilní teplotě.
Návrat do měst
Ke krádežím a vykrádání aut dochází samozřejmě celý rok, ale v zimě to mají zloději pohodlnější, dříve se totiž stmívá. Potenciálnímu pachateli se tak prodlužuje čas, kdy se může do vozidla nenápadně dostat. Více příležitostí pro zloděje v zimním období pak představují i města, kam se vracejí lidé, žijící přes léto na chatách a chalupách.
Zkuste to s fištrónem aneb Jak na to v mrazech
- Nezatahujte ruční brzdu. Zkondenzovaná vlhkost mezi čelistmi může zmrznout a blokuje kola i po uvolnění páky brzdy. Ve svahu je vhodné zařadit jedničku a přední kola natočit k obrubníku nebo je podložit pevnou překážkou.
- Vyberte si správné místo. Auto nenechte těsně vedle budovy – mohl by jej poškodit sníh nebo rampouchy padající ze střechy. Vyhněte se i prohlubním, sníh může přes den na slunci povolit, v noci zmrznout a uvěznit kola.
- Zakryjte čelní sklo. Ideálně fólií proti námraze, eventuálně alespoň podložte stěrače, aby jejich pryžové lišty nepřimrzly ke sklu. Pokud se tak stane, uvolňujte je velmi opatrně, aby se nepotrhal jejíich břit.