Parní lokomotiva z 50. let: Štokra zachránili před sešrotováním

Chybělo málo, a ve starém železe skončila parní lokomotiva Štokr jezdící jako poslední v éře parostrojů. Zachránilo ji železniční muzeum Výtopna v Jaroměři, které chce zašlý zrezivělý stroj opravit a udělat z něj krásný exponát.
Lokomotivu z roku 1955 koupili nadšenci železniční historie za dotaci Královéhradeckého kraje v aukci od Českých drah ve výši asi tři čtvrtě milionu korun v době, kdy chátrala odstavená jako nepotřebný stroj. Předtím jezdila v Sokolově a v Karlových Varech, kde dosloužila v roce 1981. Ještě během 90. letech ji používali na náhradní díly.
Jedna z pěti stovek
Lokomotiva dostala název Štokr podle mechanického přikladače uhlí k ulehčení práce topiče. Ten by jinak musel do kotle během jediné směny postupně nasypat 15 tun paliva. Štokr byl jedním z 510 strojů tohoto typu vyrobených v letech 1951 až 1958 v plzeňské Škodě. Tehdy šlo o nejmodernější a nevýkonnější lokomotivy, připojovaly se k těžkým vlakovým soupravám. „Čety v minulém režimu se dokonce předháněly, která toho uveze víc. Takže vznikly i rekordy, kdy jedna táhla vlak o hmotnosti šest tisíc tun,“ prozradil průvodce muzea Výtopna Matěj Fries.
Rudá hvězda opět zazáří
Historickou lokomotivu Štokr, kterých se dochovalo sedm, přičemž u nás je jich jen pět, čeká několik let trvající renovace. Po ní se stane stojícím exponátem železničního muzea. „Odstrojili jsme z ní co nejvíce součástek, abychom ji postupně opravili. Natřena bude do původní černé barvy s červenobílým lemováním a vepředu samozřejmě nebude chybět rudá hvězda, která za minulého režimu byla povinná,“ řekl Fries.