SEMAFORY řídí dopravu už 90 let | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

SEMAFORY řídí dopravu už 90 let

ilustrace
ilustrace (shutterstock)

Červená, oranžová a zelená, pravidelné střídání barev na semaforu je pro řidiče samozřejmá věc. Vždycky tomu tak nebylo, dopravu na křižovatkách řídil policista. To se změnilo přesně před 90 lety, kdy byl instalován první automatický semafor v tehdejším Československu. V lednu 1930 se objevil na pražském Václavském náměstí.

Jemu předcházel semafor, k jehož přepínání sloužil ruční tzv. paketový přepínač. Umístěn byl v roce 1927 na křižovatce u Masarykova nádraží. Čtyřstranná plechová skříň s třemi barevnými čočkami byla zavěšena na lanovém závěsu. Tehdy stála třicet tisíc korun (pro srovnání, plat dělníka činil 950 Kč za měsíc. Boty vyšly na 100 Kč, kilo brambor na 0,95 Kč, litr piva stál 2,90 Kč).

Vlna kritiky
S příchodem automatického semaforu o tři roky později se veřejnost bouřila. „Lidem vadilo, že se na jedné straně nakumulují auta. Museli tak čekat a stát, i když třeba pospíchali,“ popsala Aha! Marcela Machutová, bývalá ředitelka Muzea Policie ČR. Podle ní však lidem vadilo i řízení policistou. Předtím totiž byli zvyklí, že si jezdí a chodí, jak chtějí.

Kvůli tramvajím
Umístění semaforu na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí souviselo s úpravou »Václaváku«. Tramvaj do té doby jezdila po stranách a byla přesunuta doprostřed. „Světelné signály ukazovala ze tří stran plechová bedna, která měla na výšku 1,40 metru, přičemž červená a zelená svítily 23 sekund, oranžová 10 sekund,“ popsala Machutová.

Provoz se zvětšil
Semafory se instalovaly tam, kde bylo potřeba. Křižovatka Václavské náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou byla tehdy nejvytíženější. „Za dvanáct hodin tu v průměru projelo 17 356 aut. Podobně tomu bylo i na Můstku, kde projelo kolem 16 tisíc aut, proto tam v dubnu umístili další semafor,“ řekla Marcela Machutová. Následovaly Hybernská, Prašná brána, Anděl a Karlovo náměstí.

Stále prochází změnou
Systém se průběžně modernizuje. „Dnešní řadiče umožňují takzvané dynamické řízení křižovatky. Jsou schopny reagovat na téměř veškeré dění na vozovce, včetně vyhodnocení počtu čekajících vozidel, a následně upravit režim tak, aby nebyla křižovatka zahlcena. Ani moderní technika však nedokáže zcela zamezit kolonám,“ uvedla Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací, která má pražské semafory na starosti.

Počet semaforů v Praze
rok počet
1938 18
1961 33
1971 76
1981 339
1990 348
2000 398
2010 578
2018 665

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.