5 rad, jak překonat podzimní chmury! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 19. června 2024

Svátek slaví Leoš, zítra Květa

5 rad, jak překonat podzimní chmury!

...
... (istock)

Špatné počasí, dřívější stmívání, častější nemoci, moc nebo málo modrého světelného spektra – to vše vede během podzimních a zimních měsíců ke špatné náladě u většího množství lidí. Ti často tvrdí, že trpí depresí.

Tento termín lékaři neznají
O depresivní stavy tototiž většinou nejde, jedná se o sezonní záležitost projevující se pocity smutku, podrážděnosti nebo únavy. Na rozdíl od depresivní nálady, která se čas od času objeví u každého, je deprese velmi závažné duševní onemocnění, jehož léčba je složitá a vyžaduje pomoc odborníků. Depresivní stavy v krajním případě mohou vést až k sebevraždě a rozhodně nejsou vyvolány ročním obdobím.

Chybí světlo i spánek
Podíl na častější špatné náladě má kromě hektického životního shonu před Vánocemi i redukce denního světla a tím způsobená změna biologických rytmů. S úbytkem světla také tělo začíná produkovat větší množství melatoninu – jednoho z nejdůležitějších spánkových regulátorů. „Nedostatek spánku podporuje sklony k depresím, úzkostným stavům, problémům s pozorností, pamětí a má vliv na celkové zhoršení mozkových funkcí i oslabení imunity,“ popsal Libor Činka, hypnoterapeut.

Co dělat proti špatné náladě?

1. Věnujte se koníčkům
Lidé se necítí dobře, protože nedělají věci, které jim dělají dobře. Typický člověk s depresí je člověk, který kvůli rodině, dětem, práci odložil své koníčky, zájmy, životní radosti.

2. Spěte dostatečně
Důležitý je efektivní spánek. Bez správné délky a hloubky spánku se nemohou lidé cítit dobře, nemohou mít energii na zvládání nároků života, nemohou být soustředění, nemohou efektivně myslet.

3. Myslete pozitivně
Myšlení ovlivňuje stav mysli, a to včetně produkce látek spojených se spokojeností, štěstím a naplněním. Utápění se v toku stereotypních myšlenek je druhem chybného zaměření pozornosti na minulé negativní události. Myslete na příjemné věci, plánujte.

4. Vyhněte se lékům
Zejména lékům na spaní či na bolest, pokud je nemáte předepsané od lékaře. Tyto léky snadno vyvolají závislost.

5. Využívejte slunce
Méně světla přes den má vliv na organismus, protože dojde ke změnám v produkci hormonů včetně spánkového hormonu melatoninu. Nedostatek světla přes den je třeba kompenzovat, lidé by proto měli alespoň půl hodiny pobývat venku, když svítí slunce. Večer je naopak potřeba odfiltrovat modré záření z obrazovek, jinak dojde k narušení spánku a následkům v podobě snížené odolnosti organismu vůči nemocím a zátěži

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.