Studenti z liberecké univerzity si postavili vlastní formuli

O studiu na tuzemských vysokých školách se dost často říká, že studenty příliš zatěžuje teorií na úkor praxe. Jedním z příkladů, že to není tak úplně pravda, je malá dílna v přízemí staré budovy Technické univerzity v Liberci. Pod taktovkou sedmnácti studentů tady vzniká skutečná závodní formule.
V potemnělé chodbě jednoho z pavilonů liberecké Technické univerzity je hrobové ticho. Aby taky ne, když si studenti i učitelé dopřávají zasloužené letní volno. Jak se ale blížíme na její konec, začíná se odkudsi ozývat pronikavý zvuk svářečky. Pro několik budoucích inženýrů zkrátka prázdniny neplatí. Právě v těchto dnech totiž vrcholí jejich roční práce na projektu Formula Student, v jehož rámci vysokoškoláci z univerzit po celém světě konstruují plně funkční vozy a následně se v několika disciplínách utkávají o titul nejlepší závodní »stáje«.
Mirka Stoklásková (34) z Dolan: V pyžamu odjela autem. Nejdříve hledali auto,…
Celý článekPracují až do rána
Z České republiky se do projektu zapojuje hned několik vysokých škol. Tým studentů liberecké univerzity je přitom v soutěži tím vůbec nejmladším. „První formuli jsme začali sestavovat v roce 2015,“ vysvětluje kapitán liberecké stáje Filip Veselka (27) s tím, že aktuálně jeho »svěřenci« pracují už na závodním modelu. „Byla to ryze iniciativa studentů.“ Celý projekt je o to pozoruhodnější, že studenti formuli staví ve svém vlastním volnu. Na práci v dílně jim totiž v rámci výuky není vyhrazen žádný z předmětů. „Třeba teď, když finišujeme, tady býváme klidně do čtyř do rána, abychom to celé stihli,“ dodává Filip. Vyrobit takové závodní autíčko není jen tak. Vůz se nejprve musí načrtnout. Data zanesou do speciálního počítačového programu a na základě toho si posléze studenti sami vyrábějí jednotlivé díly. Těmi osazují rám, všechno se sváří dohromady. „Jedním z posledních kroků je nasazení karoserie,“ dodává Filip Veselka. „Ale vůbec nejdůležitější a nejnáročnější je dosáhnout toho, že celý vůz funguje jako celek.“ Před tím, než se formule postaví na start závodního okruhu, se pochopitelně ještě důkladně testuje, a to jak v dílně, tak třeba na rozlehlé ploše v areálu letiště v Mladé Boleslavi.
Nové technologie bodují
Studenti mají práci na jednotlivých částech auta rozdělenou po skupinách – některá je zodpovědná za funkčnost motoru, jiná za kapotáž, další zase za elektrické součástky. A v dílně všechno šlape na plné obrátky. „Myslím, že se každý rok zlepšujeme,“ tvrdí Filip Veselka. „Třeba letos jsme poprvé při výrobě některých součástek použili metodu 3D tisku. Je to sice drahé, ale hodně to usnadňuje práci.“ V žebříčku zhruba 500 univerzit, které se do projektu Formula Student po celém světě zapojují, se nyní liberecká stáj nachází lehce za polovinou. „Předchozí dvě auta měla své mouchy. Letos ale věříme v lepší umístění,“ mne si ruce šéf týmu. O kolik pozic se liberečtí vysokoškoláci posunou, bude jasné možná už za pár hodin. V minulých dnech se totiž tým zúčastnil prvních letošních závodů v italském Varanu a právě dnes večer jej čeká vyhlášení výsledků.
Více se dočtete v tištěném vydání Nedělního AHA!.