ESA a NASA nabízejí práci snů: 142 tisíc měsíčně za nicnedělání! | Ahaonline.cz

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

ESA a NASA nabízejí práci snů: 142 tisíc měsíčně za nicnedělání!

Subjekty jedí, vyměšují i provádějí hygienu vleže, hlavou mírně dolů.
Subjekty jedí, vyměšují i provádějí hygienu vleže, hlavou mírně dolů. (Foto ESA)

Fandíte vědě a kosmonautice, avšak nemáte potřebnou kvalifikaci? Nevadí, můžete přispět i tak. A nemusíte ani vstát z postele. Vlastně nesmíte! A to celé dva měsíce v kuse.

Je to zvláštní pracovní nabídka. Obvykle se na pozicích s takovým platem vyžaduje pracovitost a odolnost proti stresu. Evropská vesmírná agentura (ESA), jejímž členem je i Česko, však nabízí v přepočtu 142 tisíc korun měsíčně za nicnedělání. „Žádný stres: vaření, praní, práce ani studium – o to se 89 dní nemusíte starat,“ stojí v inzerátu poptávajícím »pozemní astronauty«, vlastně spíš postelové povaleče.
Jedinou nevýhodou je, že si musíte nechat zdegenerovat tělo. „Zkoumáme atrofování svalů způsobené stavem beztíže i další zátěže, jako je osamění a pobyt v omezeném prostoru,“ vysvětluje Jennifer Ngo-Anh z ESA.

Gravitaci vědci zrušit neumějí, ale pomáhají si jednoduchým trikem: vleže se daleko méně prokrvují nohy, prostě tam krev tíhou nedoteče. Dva měsíce ve vertikální poloze, respektive s hlavou mírně dolů, mají na krevní oběh či svaly podobný efekt, jaký zažívají astronauti. Proto taky na oběžné dráze musejí pravidelně cvičit.
ESA a NASA zkoumají možnosti, jak nutné pobyty ve vesmírné posilovně zkrátit. „Poprvé k takové studii přidáme centrifugu, testujeme, zda umělá gravitace – odstředivá síla – může zabránit fyziologickým změnám v beztížném prostředí,“ vysvětluje Jens Jordan, šéf Institutu vesmírné medicíny.

Pokusné subjekty stráví každý den půl hodiny na centrifuze, ale žádné »divočině« jako na pouti, má spíš rychlost kolotoče. A také musejí podstupovat mnoho testů včetně odběrů krve. Jinak si můžou pořád číst, sledovat seriály nebo i přijímat návštěvy.
První tucet se od pondělka připravuje a za týden zaujme své pozice ležmo. Po 60 dnech následují dva týdny intenzivní rehabilitace. Další subjekty ale agentury shánějí do následujících turnusů.

Hledá se povaleč/ka