Dvojice dobrodruhů měla namále při nejtěžším závodě světa v balonech: Ztraceni v oblacích | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Dvojice dobrodruhů měla namále při nejtěžším závodě světa v balonech: Ztraceni v oblacích

Piloti Aleš a Honza.
Piloti Aleš a Honza.  (Foto Aha – Michal Protivanský, Michal Beran, Vladimír Ekrt, Renata Labancová)

Romantika při západu slunce s krásným výhledem do okolí, to je pro mnohé představa letu balonem. Ve stísněném prostředí proutěného koše lze ale zažít i horké chvilky. Své o tom ví i Jan Smrčka (58) a Aleš Vašíček (40), kteří prožili pořádné drama v nejtěžším závodě světa.

Stejné množství vodíku pro všechny, kolem tuny písku podle nosnosti balonu jako zátěž, start z jednoho místa, kdo doletí nejdál, vyhrál. Pravidla Poháru Gordona Bennetta jsou prostá, zúčastnit se ho mohou ale jen zkušení profíci. Počítá se totiž s tím, že ve vzduchu strávíte i čtyři dny, letíte dnem i nocí, kam vás vítr zavane, dokud nedojde písek. Přistát znamená skončit. Jíte sušené maso, energetické tyčinky. Střídavě spíte, nohy si natáhnete výklopnými dvířky v boku koše, takže vám visí ven, několik kilometrů nad zemí. Kam na záchod? Poslouží kyblík. Když je plný, obsah letí do lesa. „Je to velmi intimní vztah těch dvou lidí,“ směje se Honza.

Jako zkušený pilot už má na kontě 3600 nalétaných hodin. To Aleš cestoval nejdřív legendárním žlutým trabantem a k balonům „přičichl“ poměrně nedávno. Jsou to jediní dva Češi, kteří smí plynové balony pilotovat, platí pro ně totiž jiná licence, než na ty horkovzdušné. Společně se závodu zúčastnili poprvé už minulý rok a teď si chtěli dobrodružství zopakovat. Takový adrenalin ale nečekali, zradilo je počasí, i technika.

Smolný začátek

Letos se startovalo ze švýcarského Bernu a každá z 20 posádek celého světa si mohla vybrat vlastní trasu. O té se rozhoduje podle počasí, tým má proto vlastního meteorologa Jana Horáka. Letošní rozmary matky přírody ale ještě nezažil. Nejdřív vymysleli trasu směr Španělsko, pak západní Francie i Rumunsko. Nakonec byla vybrána cesta přes Alpy do Itálie, ideálně přes Jadran do Slovinska. Ale plány se mění.

„Vzdali jsme cestu přes Alpy a rozhodli se letět na sever. Jenže nás zle překvapila porucha odpovídače. To je zařízení, které je i v letadlech, a umožňuje balon vidět na radaru řídícímu letového provozu. Sice říkal kdo, a kde jsme a jak letíme rychle, ale neukazoval naši výšku,“ popsal neveselý začátek Honza. Bez odpovídače je to problém. Výška nad 3 km je doménou dopravních letadel, ta by nevěděla, kde jsou, a mohlo by dojít k tragické srážce. Řídící letového provozu dané oblasti je proto výš nepustil a dal jim hodinu na opravu.

„Tak tři kilometry nad zemí zkuste takové zařízení opravit, když u sebe máte šroubovák, vidličku a nůž, a nerozumíte tomu,“pokračoval. S letištěm se proto dohodli, že alespoň vydrží do rozbřesku, protože přistávat za tmy je příliš nebezpečné.

Historie závodu

Nejstarší a nejprestižnější závod se poprvé letěl už v roce 1906, startovalo se z Paříže. Sponzoroval ho James Gordon Bennett Jr., velký sportovec a milionář. Pořádal se každý rok, přerušila ho první světová válka, neletěl se v roce 1931 a byl pozastaven v roce 1939, když do pořádajícího Polska vtrhlo Německo. Obnovil se až v roce 1983.

Celý článek najdete v tištěném Aha!



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.