Obchodníci se zbláznili? Už prodávají na Vánoce!

Letní horka ještě neskončila, a z regálů už na zákazníky útočí vánoční zboží. Sněhuláky s čepicí, vánoční koule či soby si už nyní můžete koupit v některých prodejnách diskontního řetězce, nabízejícího textil a další předměty.
Některé zákazníky ve Strakonicích svíčky na adventní věnce, zástupy sobů, hvězdy a další vánoční výzdoba překvapily. „Vím, že jim jde o tržby, ale ještě nebyl ani Halloween. Je to blázinec. Člověka to mate. Už abych balila dárky. A to jsem se chtěla ještě opalovat, když je tak hezky,“ chystala se využít jeden z posledních teplých dnů Tereza Šuralová.
Mají v tom zmatek
Podle psychologa Rostislava Nesnídala, to může v hlavě snadno ovlivnitelného člověka vyvolat zmatek. „Vždy se najde ten správný příjemce, který se tím nechá ovlivnit. Obchodníci nabízejí zboží dlouhé měsíce dopředu. Svíčky, hvězdy a ozdoby patří k vánoční atmosféře, a jaká vánoční atmosféra je teď?“ podivoval se Nesnídal.
Chudáci děti...
Nejvíce jsou podle psychologa ovlivnitelné děti, které se proti takovému tlaku nedokážou bránit. „Působí to na psychiku dětí i dospělých. Pro duševní zdraví i peněženku je proto mnohem prospěšnější, když lidé dokážou reklamy ignorovat,“ dodal Nesnídal.
Hračky za miliardy
České domácnosti letos utratí podle zjištění ČTK za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni. Loni Češi utratili během roku za hračky 6,8 miliardy korun.
Zásobují postupně
Podle mluvčího obchodního řetězce Jakuba Koutka je vánoční zboží do prodejen naváženo postupně. „V těchto dnech zásobování začíná. V některých prodejnách se objeví dříve, v některých později. Může se zdát, že je na tyto výrobky příliš brzy, ale opak je pravdou. Češi jsou pověstní tím, že chtějí mít Vánoce připravené předem a vánoční výzdobu instalují už začátkem adventu,“ vysvětlil tah obchodníků Jakub Koutek.
Prodej povolen
Podle platné legislativy může každý prodejce u nás prodávat vánoční či jiné sezonní zboží, kdy si vzpomene. „Kdyby teď nabízeli velikonoční kraslice, je to jejich věc. Nesmí ale použít nekalé či agresivní obchodní praktiky. Pokud bude nějaký prodejce tlačit na zákazníka stylem, kupte si to teď, už to nikdy nebude, a nebude to pravda, už by mohl mít problémy,“ potvrdil oblastní ředitel ČOI Karel Havlíček.
Víte, že...
...právě v září a říjnu při nakupování vánočních dárků nacházejí na pultech prodejen pracovníci ČOI nejvíce hraček, které jsou závadné nebo neprošly schvalovacím procesem?