Návrat v čase aneb...TAK JSME JEZDILI ZA SOCIALISMU | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Návrat v čase aneb...TAK JSME JEZDILI ZA SOCIALISMU

Autobus Škoda 706 RTO
Autobus Škoda 706 RTO (Foto Aha! – Zbyněk Schnapka)

Dříve by tahle auta nikoho nepřekvapila, teď je z nich rarita. Milovníci historických vozů se o víkendu sešli v Plzni a vyrazili na silnice se čtyřkolovými miláčky, které si hýčkaly socialistické rodiny.

„Jde o sraz aut, v kterých se někteří z nás vozili ještě jako děti či je sami řídili a užívali,“ uvedl Jiří Weger z VCC Plzeň s tím, že retro akce není propagací minulého režimu. Lidé si mohli historická auta prohlédnout včera ráno ve Škodalandu u Borské přehrady. Odtud vozy vyrazily na retro jízdu po Plzeňsku.

Ford Consul Cortina

Rok: 1964

Současná cena: 250 tisíc Kč

„Patřil předsedovi Okresního národního výboru v Prachaticích, který s ním jezdil celý život. Když umřel, koupil jsem ho před šestnácti lety od pozůstalých. Na autě mám i původní značku. V roce 2009 jsem vůz renovoval a od té doby s ním jezdím,“ řekl majitel Miroslav Silovský (51). Motor má objem 1198 cm³ a maximální rychlost je 126 km/h.

Autobus Škoda 706 RTO

Rok: 1964

Současná cena: 3 miliony Kč

Má 24 míst k sezení a 24 k stání. Plně obsazený váží 124,4 tuny. „Tento autobus jezdi na linkách MHD v Plzni. Je složený ze dvou autobusů stejného typu,“ řekl řidič Martin Šmíd (47). Autobus patří Plzeňským městským dopravním podnikům, je v jejich sbírce historických vozidel. Jezdit může maximální rychlostí 75 km/h.

Wartburg 311/100

Rok: 1964

Současná cena: 700 tisíc Kč

„Koupil jsem ho před šesti lety a vlastně jsem ho sestavil ze dvou aut. Čtyři roky jsem ho opravoval,“ řekl majitel Jaromír Hasenöhrl (63). Vůz se vyráběl ve variantách sedan, třídveřové combi, dvoudveřový kabriolet a pick-up. Motor je řadový tříválec, dvojtakt o objemu 993 cm³. Maximální rychlost 125 km/h.

Škoda 1001 Tudor, typ 938

Rok: 1947

Současná cena: 500 tisíc Kč

První poválečný model. V letech 1946 až 1952 jich bylo vyrobeno 67 tisíc a většina vyvezena do celého světa. „Tento vůz zakoupil 16. prosince 1947 šéfredaktor Nového slova v Ostravě a stál 88 700 Kč,“ řekl majitel vozu Josef Zoubek (66). Objem motoru je 1089 cm³ a výkon 32Hp při 3600 ot./minutu.

Škoda Felicia

Rok: 1960

Současná cena: 750 tisíc Kč

„Patřil 1. inženýrovi automobilky v Mladé Boleslavi. Koupil jsem si ho proto, že stejný měl můj otec a jednou s ním celá naše rodina jela z Čech přes Maďarsko a Rumunsko k moři do Bulharska na Slunečné pobřeží,“ řekl majitel auta Roman Jurečko (51, na snímku). Objem motoru je 1200 cm³.

Barkas 901-2

Rok: 1959

Současná cena: 375 tisíc Kč

Nejdříve se vyráběl pod označením Framo, po znárodnění automobilky v bývalé NDR jako Barkas. „Před osmi lety jsem ho koupil od ČSAD v Hradci Králové. Dva roky mi pak trvalo, než jsem ho opravil,“ uvedl majitel Oldřich Miklar (58) Motor je tříválec o objemu 900 cm³. Maximální rychlost je 85 km/h.

Fotografie naleznete v tištěném pondělním Aha!

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.