Návrat v čase aneb...TAK JSME JEZDILI ZA SOCIALISMU

Dříve by tahle auta nikoho nepřekvapila, teď je z nich rarita. Milovníci historických vozů se o víkendu sešli v Plzni a vyrazili na silnice se čtyřkolovými miláčky, které si hýčkaly socialistické rodiny.
„Jde o sraz aut, v kterých se někteří z nás vozili ještě jako děti či je sami řídili a užívali,“ uvedl Jiří Weger z VCC Plzeň s tím, že retro akce není propagací minulého režimu. Lidé si mohli historická auta prohlédnout včera ráno ve Škodalandu u Borské přehrady. Odtud vozy vyrazily na retro jízdu po Plzeňsku.
Ford Consul Cortina
Rok: 1964
Současná cena: 250 tisíc Kč
„Patřil předsedovi Okresního národního výboru v Prachaticích, který s ním jezdil celý život. Když umřel, koupil jsem ho před šestnácti lety od pozůstalých. Na autě mám i původní značku. V roce 2009 jsem vůz renovoval a od té doby s ním jezdím,“ řekl majitel Miroslav Silovský (51). Motor má objem 1198 cm³ a maximální rychlost je 126 km/h.
Autobus Škoda 706 RTO
Rok: 1964
Současná cena: 3 miliony Kč
Má 24 míst k sezení a 24 k stání. Plně obsazený váží 124,4 tuny. „Tento autobus jezdi na linkách MHD v Plzni. Je složený ze dvou autobusů stejného typu,“ řekl řidič Martin Šmíd (47). Autobus patří Plzeňským městským dopravním podnikům, je v jejich sbírce historických vozidel. Jezdit může maximální rychlostí 75 km/h.
Wartburg 311/100
Rok: 1964
Současná cena: 700 tisíc Kč
„Koupil jsem ho před šesti lety a vlastně jsem ho sestavil ze dvou aut. Čtyři roky jsem ho opravoval,“ řekl majitel Jaromír Hasenöhrl (63). Vůz se vyráběl ve variantách sedan, třídveřové combi, dvoudveřový kabriolet a pick-up. Motor je řadový tříválec, dvojtakt o objemu 993 cm³. Maximální rychlost 125 km/h.
Škoda 1001 Tudor, typ 938
Rok: 1947
Současná cena: 500 tisíc Kč
První poválečný model. V letech 1946 až 1952 jich bylo vyrobeno 67 tisíc a většina vyvezena do celého světa. „Tento vůz zakoupil 16. prosince 1947 šéfredaktor Nového slova v Ostravě a stál 88 700 Kč,“ řekl majitel vozu Josef Zoubek (66). Objem motoru je 1089 cm³ a výkon 32Hp při 3600 ot./minutu.
Škoda Felicia
Rok: 1960
Současná cena: 750 tisíc Kč
„Patřil 1. inženýrovi automobilky v Mladé Boleslavi. Koupil jsem si ho proto, že stejný měl můj otec a jednou s ním celá naše rodina jela z Čech přes Maďarsko a Rumunsko k moři do Bulharska na Slunečné pobřeží,“ řekl majitel auta Roman Jurečko (51, na snímku). Objem motoru je 1200 cm³.
Barkas 901-2
Rok: 1959
Současná cena: 375 tisíc Kč
Nejdříve se vyráběl pod označením Framo, po znárodnění automobilky v bývalé NDR jako Barkas. „Před osmi lety jsem ho koupil od ČSAD v Hradci Králové. Dva roky mi pak trvalo, než jsem ho opravil,“ uvedl majitel Oldřich Miklar (58) Motor je tříválec o objemu 900 cm³. Maximální rychlost je 85 km/h.
Fotografie naleznete v tištěném pondělním Aha!