Silničáři provedli extrémní test: Most ustál 150 tun! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Silničáři provedli extrémní test: Most ustál 150 tun!

Bagry se na místě staraly, aby se náklad štěrku nerozsypal mimo most.
Bagry se na místě staraly, aby se náklad štěrku nerozsypal mimo most. (Foto Aha! – David Malík, ČTK)

Most z roku 1923 zatížili silničáři při extrémním testu 140 tunami! To je téměř třikrát větší zátěž, než na jakou byl projektován. Čekali, že se zlomí, ale ani se nehnul! I tak je určen k demolici.

Šířka mostu mezi Holýšovem a Staňkovem na Domažlicku už nestačí vysoké dopravě, která v místě panuje, a tak stejně musí jít k zemi. Ještě před tím se ale mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo provést na něm extrémní test a zkusit, co s konstrukcí udělá, když most projektovaný na 50 tun zatíží 120 tunami! „Je tu vážné riziko, že dojde k demolici mostu,“ řekl před začátkem testu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.


Začali navážet

V pátek dopoledne dělníci začali na vysloužilou stavbu navážet jeden náklaďák štěrku za druhým. Celkem měli naplánovány čtyři etapy. Konstrukci mostu přitom podrobně sledovaly měřicí přístroje ŘSD a expertů z ČVUT. Všem přítomným se s každou přidanou náloží zatajil dech. Vrstva už sahala nad zábradlí. Celkem na most naložili 142 tun, ještě o 22 více, než bylo plánováno.

»Stařík« vydržel

Most se mohl každou chvíli zřítit. Ale prvorepubliková konstrukce všechnu zátěž ustála úplně bez problémů. „To je jasné, ten most je skoro 100 let starý, ani se nehne. Je to prostě ještě poctivá práce. Vždyť ze stejného betonu stavěli i bunkry,“ okomentoval to jeden z přihlížejících.

Sloužil 95 let
»Dědeček« mezi mosty stojí už 95 let. „V průměru přes něj v posledních letech projelo 10 000 vozů denně, z toho jednu třetinu tvořila těžká nákladní doprava,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stav mostu byl vzhledem k jeho stáří špatný, ale nikoliv havarijní. Je ale určen k demolici, protože už nezvládá pojmout všechnu dopravu. Bourání má začít v pondělí. 


Výjimečný test
Podobný test, navíc s možností měření, odborníci nepamatují. „Je to výjimečná situace, že by se dělal pokus o zlomení mostu. Chceme toho využít, abychom zjistili, jak ta konstrukce pracuje a jak můžeme porovnávat hodnoty z návrhů s těmi skutečnými. Samozřejmě tam musí být nějaká rezerva,“ popsal Vladislav Hrdoušek z dopravní fakulty ČVUT.

1970 Nuselák zatížily tanky
Častěji než před demolicí se dělají zátěžové zkoušky mostů před otevřením. Když se před 45 lety otevíral v Praze Nuselský most, měl už za sebou svou extrémní zatěžkávací zkoušku. V roce 1970 na něj najelo 66 tanků T55 z rakovnického pluku. Každý vážil zhruba 37 tun, dohromady pak 2442 tun. Kdyby to most nevydržel, tankisté by zřícení z výšky 42 metrů nepřežili...


Víte, že…
ŘSD má na hodnocení stavu mostů sedmibodovou stupnici? Jednička znamená nejlepší a sedmička havarijní, tento most byl na stupni pět.

Most u Holýšova z roku 1923 odolal a unesl 142 tun štěrku. Přesto jej silničáři musí zbořit.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.