NEJ bouráky východního bloku vystavují v Brně: Pozor, zákruta!
Nablýskaná ruská poběda, volha a žigulík, nezničitelný německý trabant, rumunský oltcit, a jak jinak legendární tisícovka embéčko. Auta, která měla posunout někdejší socialistický blok k lepším zítřkům, kupodivu přežila politiky i jejich ideologii. Vybrané kousky jsou k vidění v Technickém muzeu v Brně pod hlavičkou někdejší populární rozhlasové relace Pozor, zákruta!
„Naše expozice se nezabývá politikou. Chceme lidem přiblížit, čím se jezdilo, jak se žilo a co obnášel nákup auta,“ říká kurátorka Sylvie Zouharová Dyková.
EMA šla k ledu
Nechybějí rarity v podobě prototypů, které zamířily z projekcí a dílen po verdiktu mocných do zapomnění. Takový osud potkal třeba elektromobil EMA či Škodu 720, která měla coby nástupce embéček v 70. letech konkurovat západním bourákům. Pro návštěvníky jsou připraveny rukavičky, aby si mohli sáhnout na exponáty.
Jak jsme jezdili a žili?
Expozici doprovázejí velkoplošné snímky mapující životní styl spojený s dobovými automobily a motocykly, případně reklamní fotky. Autorem je Vilém Heckel (1918 až 1970).
Elektromobil již v roce 1970
První československý elektromobil EMA (zkratka pro Elektrický Městský Automobil) vyvíjel v Brně od roku 1968 Výzkumný ústav elektrických strojů točivých společně s VUT. Pohon zajišťovaly olověné baterie naší výroby o kapacitě 88 Ah při napětí 96 voltů, jejich hmotnost byla 276 kg. Nejvyšší uváděná rychlost byla 50 km/h a dojezd činil 30 až 50 km podle způsobu jízdy. Z 0 na 40 km/h se EMA dokázala rozjet za 11 vteřin. V té době sice ve světě existovaly stříbro-zinkové baterie, s nimiž by vůz měl dojezd až 150 km, ale stály cca 50 000 Kč, olověné 3700 Kč. EMY, která měla být městským vozítkem pro dva dospělé a dvě děti, se dochovaly dva exempláře.
Volant se podobal tomu ze Škody 100, zda byl opravdu z ní, se nikde neuvádí.
Kde? Technické muzeum v Brně
Kdy? úterý až pátek 9.00–17.00, víkend 10:00-18:00
Za kolik? 130 Kč, děti a senioři 70 Kč, rodinné (2 + 1 až 3) 320 Kč
Oblíbený pořad
Legendární rozhlasový pořad Pozor, zákruta vysílal Československý rozhlas z bratislavského studia. Nejprve jednou týdně, později denně. Zákruta se snažila působit hlavně preventivně, nelákala však jen na motorismus, ale i hudbu. „Mohli jsme vysílat daleko více anglosaské hudby. Tenkrát existovaly kvóty, kolik je možné za den vysílat anglických písní – bývaly to tři denně. To v Zákrutě byly tyto tři písně odvysílány během jediné hodiny,“ vzpomínal pro rozhlas.cz spolupracovník redakce Petr Šimáček. Jak to bylo možné? Byli daleko od pražských cenzorů.
Pohled do expozice Pozor,zákruta, kterou může veřejnost navštívit v Technickém muzeu v Brně