Nový zákon: Konec klamavé a agresivní reklamy? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Nový zákon: Konec klamavé a agresivní reklamy?

PRAHA – Dočkáme se konce klamavé reklamy, uvádění neúplných cen či výhodných nabídek, kdy si ale nejdříve musíte něco koupit? Ministerstvo průmyslu a obchodu chce totiž tyto nekalé praktiky zakázat.


Projednání předloženého návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele vláda včera sice odložila, ale jen proto, aby ji ministerstvo zjednodušilo. Pak se dá očekávat, že novelu podpoří.

Ministerstvo chce zakázat nekalé obchodní praktiky, jak klamavé, tak agresivní, které postihují spotřebitele. Součástí návrhu je příloha, v níž je uvedeno třicet případů, které jsou považovány za nekalé praktiky. Kontrolní orgány by také měly možnost zastavit šíření nepovolené srovnávací reklamy nebo reklamy, která je nekalou obchodní praktikou. Už od loňského roku platí novela o regulaci reklamy, která zpřísňuje podmínky pro výprodeje. Obchody musí jednoznačně stanovit začátek a konec výprodejů, musí mít dostatek zboží na skladě, nebo uvádět, kolik zlevněného zboží je v jednotlivých prodejnách. Za klamání spotřebitele může obchodník dostat pokutu až padesát milionů korun.

Klamavá obchodní praktika – včetně klamavé reklamy – je každá, která uvádí spotřebitele v omyl (například je v reklamě napsáno, že zájezd stojí 4000 korun, k tomu ale ještě musíte zaplatit tisíce na dalších poplatcích – to už vám ale v reklamě neřeknou).

Agresivní obchodní praktika – je ta, která narušuje svobodnou volbu spotřebitele, například formou obtěžování či donucování (například poštou přijde oznámení o výhře, pro její získaní je ale nutné zaplatit určitý poplatek).

Tohle by mělo být zakázáno:

● Cena uvedená na výrobku nebo službě není konečná. Typické například pro zájezdy či letenky, kde v ceně nejsou zahrnuty poplatky.
● Obchodník nabízí výrobek »zdarma«, s podmínkou, že si zákazník musí něco koupit.
● Pyramidové hry, letadla – firmy, které slibují výdělek především při získání dalších účastníků do programu, a ne prodejem výrobků či služeb.
● Nabízení výrobků prostřednictvím soutěže o ceny, které pak nejsou uděleny.
● Poštou přijde dopis, že jste vyhráli určitou sumu, pokud zavoláte na telefonní číslo. Minuta hovoru bývá velmi předražena.
● Obchodník neoprávněně užívá pečeť jakosti.
● Prodejce přidá k reklamnímu letáku výzvu, aby zákazník zaplatil, s cílem vyvolat dojem, že si už člověk něco objednal.


Autor: (pol)

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.