Nový objev: Jaký sex měli dinosauři? | Ahaonline.cz

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Nový objev: Jaký sex měli dinosauři?

Anserimimus měl něco z kachny, něco z pštrosa. Měřil tři metry a žil v hejnech.
Anserimimus měl něco z kachny, něco z pštrosa. Měřil tři metry a žil v hejnech. (Foto Profimedia)

Dlouhé roky je měla věda i laická veřejnost za přerostlé ještěry, předky varanů a krokodýlů, za nesnášenlivé predátory, kteří byli agresivní a plenili, co jim přišlo pod pařáty a ostré zuby. Poslední výzkumy hovoří jinak.

Jednak nebyli předky ještěrek, nýbrž ptáků, což je zásadní objev posledních dvou dekád. A pak, dinosauři a další pravěké potvory byli společenští, žili ve stádech či hejnech a vykazovali sociální aspekty savců. Sympozium Společnosti pro paleontologii savců v kanadském Calgary přineslo nové skutečnosti. Jak napsal The Guardian: „Dinosauři se k sobě tulili, měli těsné vazby a byli spíše mírumilovní.“

Spali schoulení k sobě
V časopise Nature totiž paleontologové popsali objev fosilií, kdy tři malí dinosauři zahynuli pod spadem sopečného popílku v těsném objetí. „Přitulili se k sobě ve spánku a pak udeřila katastrofa. Uhynuli během několika minut.“ Každé mládě mělo velikost většího psa a žili v jakémsi hnízdě. Po 70 milionů let tak byli »uvězneni« uvnitř rozeklaného kamene v mongolské poušti Gobi, dokud je v letošním roce neobjevili američtí vědci. Následné analýzy jejich fosilizovaných koster zjistily, že jde o první známý případ hnízdění dinosaurů. Mezi odborníky to vyvolalo značné nadšení, protože společné hnízdění či spaní ve skupinách provozuje celá řada moderních živočišných druhů včetně vran či netopýrů. Zjistilo se rovněž, že nebyli těžkopádní, ani primitivní, měli určitou hierarchii a společenský systém.

Hřeben jako indikátor vzrušení
Greg Funston z Albertské univerzity popsal, že dinosauři objevení ve společném hnízdě dosud nebyli pojmenováni, ale podle zjištění vědců měli na hlavě vyklenuté hřebeny, chodili po dvou končetinách a vypadali jako kasuár – velký nelétavý pták, který v současnosti žije v severní Austrálii a na Nové Guineji. „Hřeben na lebce mohli jakýmsi způsobem přifukovat, napřímit, že měnil objem i barvy, a byla to jistá forma námluv či jiné komunikace,“ tvrdí Funston.

Peří jen jako izolace
„Jde o úžasný objev, protože ukazuje, že se jednalo o zvířata žijící společně v hejnech jako současní ptáci,“ řekl Stephen Brusatte z Edinburské univerzity. „Pravděpodobně měli peří, i když ještě nedokázali létat. A nepochybně se jednalo o společenské tvory.“ Peří jim v tu dobu sloužilo především jako izolační vrstva před zimou. „Navíc se ukázalo, že dinosauři byli teplokrevní, na rozdíl od studenokrevných plazů,“ uvedl profesor Mike Benton z Bristolské univerzity. Nejenže je peří udržovalo v teple, ale mohli se jím navzájem předvádět. „To v současnosti můžeme pozorovat například u pavích samečků, jejichž ocas signalizuje potenciální partnerce biologickou kondici a fyzickou zdatnost. Až později v historii Země začalo peří sloužit jako pomůcka k létání ptáků,“ uzavírá Benton.

Proč žili ve skupině?
Trojice dinosaurů objevených v jednom hnízdě s největší pravděpodobností žila ve skupině, která společně hledala potravu, a samci svými hřebeny lákali samičky a zastrašovali rivaly. „Ve skupině by měli výhodu v podobě vyšší úspěšnosti při sběru potravy, snížení hrozby od predátorů a vyšší šance na páření,“ říká Greg Funston.

Také Češi mají objevy: Námluvy a páření bolelo