Policie radí: Utíkej, schovej se, bojuj!
Utíkej, schovej se, bojuj! – tak se jmenuje videospot, v němž pražská policie radí, jak se zachovat při útoku teroristů či tzv. »aktivního střelce«.
Teroristické útoky ve světě včetně Evropy i řádění prozatím »jen« šílených ozbrojenců u nás motivovaly policisty k vytvoření tohoto spotu. Typická reakce Čecha na situace, kdy jde o život, se podle zkušeností policistů zatím stále liší od chování obyvatel zemí, kde již mají s terorismem zkušenosti. „Ve světě, kde tyto útoky již proběhly, lidé místo, aby se běželi podívat, co se stalo, tak se snaží zachránit a utíkají od místa incidentu pryč. My máme stále spíš tendenci si vše natáčet a fotografovat,“ připustil spoluautor spotu Ondřej Penc z Oddělení tisku a revence Kraského ředitelství policie hl. m. Prahy. Autoři se v zahraničí inspirovali globálními koncepty tzv. cesty k přežití. „Jsou založeny na třech krocích: útěk – úkryt – boj,“ uvedl Penc. Proč policisté radí v případě, že není šance na únik, ani úkryt boj nikoliv obranu? „Může se stát, že v takové situaci to ve finále nebude o obraně, ale o střetu,“ objasnil ředitel pražské policie Miloš Trojánek. Pražký magistrát podpořil projekt 400 000 korun.
Rozdíl mezi útočníky
Mezi teroristou a »aktivním střelcem« je rozdíl jen v motivaci jejich činu. Prostředky, způsob útoku, taktika i následky bývají stejné.
Kdo je »aktivní střelec«
*Jeho cílem je, v co nejkratší době zabít co nejvíce lidí.
*Oběti si vybírá náhodně.
*Vybírá si místa s vysokou koncentrací osob, např. obchodní centra, náměstí, dopravní uzly, turisticky vyhledávané cíle atd.
*Volí různé zbraně – bodné, střelné, výbušniny, vozidla…
*Nebere rukojmí, nevyjednává.
Práce na projektu trvala téměř rok a půl. Spot se natáčel v komerční budově v Praze 10 celý den a jeho délka je 5 minut 45 vteřin.
Na Videospot se můžete podívat zde: