Bezpečnostní pásy slaví 50! Život, nebo smrt? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Bezpečnostní pásy slaví 50! Život, nebo smrt?

Speciálními pásy můžete připoutat i svého mazlíčka.
Speciálními pásy můžete připoutat i svého mazlíčka. (Foto Škoda Auto a.s., Volvo, ara)

Padesát let už zachraňují bezpečnostní pásy životy českých řidičů a jejich spolujezdců. Od roku 1967 se museli povinně poutat na předních sedadlech, o devět let později i na těch zadních...  Zásluhu na vynálezu století a záchraně životů tisíců lidí po celém světě má Švéd Nils Bohlin (†82).

Už v roce 1903 přišel Louis Renault (†67) s pětibodovým bezpečnostním pásem, ten se do vozů ale nerozšířil. Většina aut tak jimy nebyla vybavena vůbec, některá měla alespoň dvoubodové, které řidiče upoutaly jen v oblasti klína.

Velký krok v bezpečnosti nastal až v padesátých letech díky Bohlinovu vynálezu tříbodového pásu. „První automobil, který jím byl vybyvený, bylo Volvo PV544. S novinkou vyjelo ve čtvrtek 13. srpna 1959. Celkově první zemí, která určila bezpečnostní pás za povinnou součást výbavy automobilů, byla Austrálie,“ prozradil Petr Vomáčka, mluvčí Ústředního automotoklubu.
V tehdejším Československu byly povinně zavedeny po sedmi a půl letech. Používat je museli všichni šoféři a jejich spolujezdci na předních sedadel, ale jen v případě, že jeli mimo obec. Další změna nastala v roce 1976, kdy už bezpečnostní pomůckou musela být vybavena všechna sedadla.  A od roku 1990 se pásy musí používat i v obci. 


Víte, že...
...Bohlinův patent byl v roce 1985 zařazen mezi osm vynálezů s největším významem pro lidstvo za sto let?

Frajeřina stojí 110 životů ročně
Připoutám se! Je to také to první co uděláte po nasednutí do auta? Bohužel stále je v Česku řada frajírků, kteří si myslí: pás je zbytečný, nic se mi nemůže stát. Statistiky ale mluví jasně. Průměrně si nepřipoutání vybere daň v podobě 110 životů ročně. Pokud by tedy všichni motoristé používali pásy, zachránilo by se za uplynulých padesát let odhadem v Česku asi 5500 osob. Z výzkumu, který provedlo Ministerstvo dopravy – BESIP, vyplývá, že největší problém s připoutáním mají z 91 % muži a jen z 9 % ženy. Většinou jsou to řidiči Mercedesu, Audi a BMW. Připoutaný versus nepřipoutaný
Co může nastat při čelní srážce v 50 kilometrové rychlosti?

Nepřipoutaný řidič
Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Náraz hrudníkem na volant znamená zlomeniny žeber, poškození životně důležitých orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny stehenních kostí nebo pánve. V případě rotace vozu by šofér nejspíš zemřel.

Připoutaný řidič
Tomu by se nejspíš nic nestalo nebo by si odnesl jen menší poranění.

Ruce vás neudrží
Podle automobilky Volvo, kde se pásy zrodily, je člověk schopný se udržet na sedadle do rychlosti 7 km/h. Pokud bouráte v padesátce, je to, jako byste se zřítili ze třetího patra.


Hrozivá čísla
42 % řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných
51 % spolujezdců usmrcených v obci si nezaplo bezpečnostní pás
71 % usmrcených osob na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných

Co musíte vědět?
*Pás by měl být upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk.
*Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty. Při kolizi by vám mohly způsobit velmi vážná zranění.
*Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután – může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech!

Jak ochrání

Druh srážky    Účinnost pásu u řidiče osobáku
*Čelní                              43 %
*Boční                              39 %
*Zezadu                           49 %
*Převrácení                       77 %
 Zdroj ETSC


A co těhotné?
I těhotné ženy by měly být v autě připoutané. Spodní popruh tříbodového bezpečnostního pásu musí být co nehlouběji pod břichem. Šikmo nahoru vedoucí popruh má směřovat stranou vedle břicha a procházet mezi prsy. Sedadlo by mělo být posunuté hodně dozadu a opěradlo postaveno co nejvíc zpříma. Ženy ve vysokém stupni těhotenství by se ale měly řízení raději vyvarovat.

Řidiče může zabít spolujezdec
Připoutaný řidič, ale spolujezdec na zadním sedadle ne. Podívejte se, co se může stát při čelní srážce v 50 kilometrové rychlosti.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.