Dostihové závodiště v pražské Velké Chuchli slaví 110 let!

Vůně a energie ušlechtilých koní, elegance dam v kloboucích, zasvěcené řeči pánů, napětí, sázkové vzrušení, sváteční nálada, to všechno nám už rovných 110 let skýtá dostihové závodiště v pražské Velké Chuchli. Právě na konci září roku 1906 se tady začalo závodit.
Navázalo se na tradici dostihů na Císařské louce a na karlínské Invalidovně a okamžitě se chuchelské závodiště stalo oblíbeným místem dostaveníček Pražanů i mimopražských. Zdejší krásné secesní tribuny poctil svoji návštěvou prezident Masaryk, chodil sem Vlasta Burian, Adina Mandlová a další z řad smetánky.
Závodiště neproslavily jenom dostihy, ale zapsalo se také do dějin českého letectví. 13. května 1911 na něm inženýr Jan Kašpar zakončil ve svém letadle Bleriot XI úspěšným přistáním dálkový let z Pardubic a pro mnohé tak vlastně odstartoval českou aviatiku. Tato cesta, při níž pilot neměl k dispozici prakticky žádnou pomoc navigačních přístrojů, trvala Kašparovi 92 minut.
Smutně se zapsala do dějin zdejšího turfu válka. Několik koní odvezli Němci do říše, ale závodilo se dál. Na konci války ovšem zasáhla závodiště tragédie. Na začátku května 1945 zabil německý ostřelovač trenéra Karla Šmejdu jen proto, že porušoval zákaz vycházení, aby nakrmil a opatřil zvířata. O dva dny později nedaleko závodiště explodoval vlak převážející munici a stáje tak zapálil. Požár nepřežila tři zvířata.
Oheň ovšem není jediným živlem, který v této oblasti škodil. Hodně problémů způsobily povodně v osmdesátých letech a pak v roce 2002, po nichž bylo nutné závodiště rekonstruovat. Stáje byly vytopeny i v roce 2013.