Za muže chtěla nemocnice zaplatit odstranění dělohy! Víte, co si účtuje váš lékař? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 22. července 2024

Svátek slaví Magdaléna, zítra Libor

Za muže chtěla nemocnice zaplatit odstranění dělohy! Víte, co si účtuje váš lékař?

Fotografie
Fotografie (internal)

Někteří z nás se vůbec nezajímají, co všechno si za nás lékaři a zdravotnická zařízení účtují. A někdy jsou to částky za pěkné úlety.

Každý pojištěnec má možnost získat bezplatně tzv. »Přehled úhrad zdravotní péče«, ve kterém jsou uvedeny veškeré informace o tom, jací lékaři, zdravotnická zařízení či lékárny za něj účtovali pojišťovně.

Jak na to

1. Přehledy pacient dostane na počkání na pobočkách své zdravotní pojišťovny 1 x ročně za období posledních 12 měsíců.

2. Požádá o zaslání poštou do vlastních rukou. Informace dostane maximálně do 3 týdnů.

3. Pokud se klient zaregistruje, může on-line nahlížet do svého vyúčtování kdykoli. U OZP například prostřednictvím portálu Vitakarta online, u VZP s využitím Portálu VZP.

Co když »něco« nesedí

Pokud se klientovi nějaká platba nezdá, může se svými připomínkami přijít na pobočku, poslat je písemně nebo mailem.

Co se děje v případě pochybení

„Naši pracovníci musí provést revizi přímo v ordinaci, porovnat zápisy v dokumentaci pacienta a situaci vyhodnotit,“ vysvětluje Oldřich Tichý, mluvčí VZP. Pokud lékař pochybil, musí úhradu pojišťovně vrátit.

Jaké jsou nejčastější chyby

Podle mluvčího VZP jde většinou o banální chyby. Zdravotníci se přepíšou v rodném čísle nebo v názvu a označení výkonu. „Jen v desítkách případů jde o hrubá a úmyslná pochybení,“ dodává Tichý.

Kuriozity

• Klient OZP (muž) zjistil z přehledu o úhradách jeho zdravotní péče, že nemocnice účtovala jeho pojišťovně odstranění dělohy.

• Stejné pojišťovně zase zdravotnické zařízení vyúčtovalo odstranění slepého střeva dvakrát u jednoho pacienta.

• Klientka VZP se z výpisu dozvěděla, že ostravská nemocnice naúčtovala pojišťovně její vlastní pitvu. Ukázalo se, že to byla administrativní chyba.

• Pracovníci revizního oddělení VZP odhalili lékaře, který předepisoval léky, aniž by je pacient dostal. Byl dohodnut s majitelkou lékárny a škoda se vyšplhala na 1,5 miliónu korun.

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV) zjistila, že si její smluvní lékař v průběhu tří let neoprávněně účtoval stomatologickou péči v celkové výši zhruba 270 tisíc korun.

Na svou pojišťovnu se obrátil mladík s kompletním chrupem, protože zjistil, že zubař jeho pojišťovně účtoval vytržený zub. Šlo pouze o překlep v rodném čísle.
Překlep sehrál i roli v situaci, kdy pojišťovna »zjistila« operaci u člověka, který nikdy nebyl hospitalizován.

Pracovníci ZPMV před několika lety řešili případ praktické lékařky, která předepisovala jeden přípravek na hubnutí téměř každému pacientovi. Pojišťovna s lékařkou ukončila smlouvu.

Pojištěnka České průmyslové zdravotní pojišťovny našla ve svém přehledu úhrad 1692 korun za léčbu zlomeniny nohy. Ona si nohu nikdy nezlomila, a proto se obrátila se na pojišťovnu s žádostí o prověření vykázané péče. Ani v tomto případě se lékař nechtěl obohatit. Uvedl, že v databázi má tři pacientky stejného jména a omylem provedený výkon zapsal do dokumentace jiné pacientce.


Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.