Nový bodový systém: Máš nebezpečné auto, hybaj na technickou!
Celá škála změn v zákoně o provozu na pozemních komunikacích, která se dotkne řidičů od srpna, nezapomněla výrazně změnit i podmínky pro technickou kontrolu vozidla. Tu totiž budou moci policisté nařídit při silniční kontrole okamžitě v případě, že budou mít podezření na nebezpečnou závadu.
V praxi to znamená, že vás policista zastaví, a pokud si bude myslet, že vaše vozidlovrak ohrožuje bezpečnost, může vás okamžitě poslat na pracoviště technické kontroly do vzdálenosti 4 kilometrů.
Zjistíli se, že měl policista pravdu, kromě pěti trestných bodů a až desetitisícové pokuty zaplatíte i za kontrolu. Jak to ale bude u situace opačné? Pokud bude auto v pořádku anebo s menšími vadami, které silniční provoz neohrozí, zaplatí kontrolu stát.
V případě nestranné technické kontroly tak zákon brání účelovému zneužívání této změny. Podívejte se, jaké další úpravy politici chystají napřesrok, a na co všechno je potřeba myslet, aby vaše auto bylo technicky v pořádku.
Kolik zaplatíte?
Kolik zaplatíte za technickou, záleží na servisu a také na lokalitě. Nejdražší je to v hlavním městě, kde za pravidelnou kontrolu vydáte až devět stovek, v ostatních regionech utratíte klidně »jen« 600 korun. Ceny za takzvanou opakovanou prohlídku se pak pohybují mezi dvěma a třemi stovkami. Opakovaná prohlídka se provádí v případě, že je na automobilu zjištěna vážná či nebezpečná závada.
Nezpůsobilé auto: 5 bodů a pokuta jako hrom!
Jestli vás policisté načapají, jak jezdíte s vrakem, který ohrožuje ostatní, můžete se těšit na pořádný průšvih. Čeká vás totiž 5 trestných bodů, což je téměř polovina hodnoty nutné k vybodování. Pokuta ve správním řízení je navíc 5 až 10 tisíc korun!
Hrozí pak i zákaz řízení na půl roku až rok. S propadlou technickou dostanete »jen« pokutu do dvou tisíc. O auto proto pečujte nejen prostřednictvím pravidelných technických kontrol, ale občas si jej i sami prohlédněte.
Připravte se: Za rok přísnější kontrola!
Už na konci letošního roku by měli poslanci a senátoři rozhodovat o tom, zda si na nás kontroloři posvítí víc. Evropská unie na popud našich německých sousedů má totiž za to, že je Česká republika jen přestupní stanice pro kradené vozy.
Kromě brzd a nápravy by se tak měl na stanicích technické kontroly zkoumat i původ auta.Nyní se celá věc připravuje na ministerstvu dopravy.
„Do září letošního roku bychom to mohli zahrnout do úpravy zákona podle nových pravidel vydaných Evropskou unií. Kdyby vše v pořádku prošlo, tak by novinky mohly platit od roku 2012,“ řekl Aha! mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Zlé jazyky tvrdí, že by tak technická kontrola mohla zdražit o stovky korun. To ale mluvčí popírá. „Celý proces by se prodloužil jen o pár minut, takže zdražení vidím spíše o několik desítek korun,“ řekl.
Kontrola vozu od A do Z: Co všechno obsahuje
Na technickou kontrolu se musíte vydat s touto dokumentací: oběma technickými průkazy i emisním průkazem. Pokud jej nemáte, bude vám při měření vystaven nový.
➤ Nejprve dojde na měření emisí, pak následuje kontrola podvozku, karoserie a výfuku. Dále se kontrolují všechny evidenční údaje vozidla.
➤ Nejsložitější je kontrola geometrie přední nápravy a kontrola brzd včetně ruční.
➤ Nakonec přijdou »detaily« jako kontrola osvětlení vozidla a jeho povinné výbavy.
Co musíte mít sebou, abyste prokázali technickou způsobilost auta
➤ velký technický průkaz
➤ malý technický průkaz (osvědčení o technickém průkazu)
➤ průkaz o měření emisí
➤ úplnou povinnou výbavu
Co byste si měli zkontrolovat před každou jízdou
➤ seřízení světel a obecnou funkčnost osvětlení vozu
➤ náprava a řízení, podvozek, brzdy
➤ pneumatiky, u nichž je minimální hloubka vzoru předepsaná na 1,6 milimetru
➤ zasklení vozidla
➤ předním sklo vozidla, které nesmí obsahovat například staré dálniční známky
➤➤ Zítra: Chodci a cyklisté ➤➤