Je to k nevíře: Trabant slaví 50 let!
Trabant zůstává ve východní Evropě stále velmi populární. I v Česku se několikrát do roka pořádají populární srazy. (: IT)
13. ledna 2007 • 02:00
PRAHA – Ve Francii, Itálii nebo v Austrálii o něm můžete vyprávět bez ustání a stejně vás nikdo nepochopí. Češi ale dobře pamatují ty debaty: „Hlavně ho předjeď, to je strašnej smrad!“ Nenáviděný a přitom obdivovaný. Nic mezi tím pro auta zn. Trabant neplatí. Letos tenhle kultovní vůz slaví kulaté jubileum: 50 let od počátku výroby.
-
Nultá série výroby trabantů se rozjela 7. listopadu 1957 ke 40. výročí VŘSR. Sériová výroba začala 10. července 1958.
-
Výroba skončila 28. dubna 1991, to z pásu sjel poslední trabant s výrobním číslem 3 096 099.
-
První dvoutaktní motor měl výkon 18 koní, později byl zvýšen na 20 koní. Nejsilnější motor (montovaný od roku 1962) se vyznačoval výkonem 23 koní, později pak 26 koňmi.
-
Nejrychlejší trabant pro rallye – s označením 800RS – dosahoval rychlosti 150 km/h. U sériových vozů činila kolem 100 km/h.
-
Počtem registrovaných vozů jsou trabanty a porsche v Německu nejvyhledávanější značkou zlodějů. Na 1000 pojištěných vozidel zloději ukradli loni 2,2 kusu Porsche a 1,9 vozu Trabant.
-
Dodnes je v Česku registrováno 40 tisíc trabantů, v Německu pak 58 000 kusů.
-
V Česku existuje několik fanklubů, majitelé trabantů každoročně pořádají srazy. Na nich se objevují vyšperkované modely i za 200 tisíc Kč.
-
Nejdražšího trabanta v Česku vlastní majitel brněnského bazaru Eurocar Jiří Pecina. Vydražil ho v roce 2005 za 365 100 Kč.