Vzhůru do e-shopů! Ale s rozumem...
Ve virtuálním prostoru nakupujeme čím dál častěji, a už zdaleka ne pouze zboží nedostatkové v kamenných prodejnách, elektroniku či vybavení domácnosti. Nejen doba koronavirová, ale také pokrok internetových technologií inspirovaly řadu z nás běžně objednávat z e-shopů i spotřební věci, jako jsou potraviny, drogerie, oblečení, volně dostupné léky a spousta dalšího. Internetové obchody totiž nabízí hned několik nesporných výhod, a když víte, jakým rizikům se vyhnout, jsou i naprosto bezpečné.
Nač nezapomenout
Vždy si dopředu zjistěte, jaké jsou možnosti vrácení a reklamace zboží, včetně postupu při jeho nedodání či záměně. Všechny tyto informace by měly být srozumitelně uvedeny na webových stránkách a v případě nesrovnalostí by je měl poskytnout sám prodejce nebo jeho zákaznické centrum. Odstoupit od smlouvy, tedy vrátit zboží, můžete dle Občanského zákoníku do čtrnácti dnů bez udání důvodu (některé e-shopy nabízí tuto lhůtu prodlouženou, někdy až na 30 dní), ale neměli byste si tuto možnost plést s reklamací. Odstoupení od smlouvy musí splňovat určité náležitosti, například zboží musí být vráceno se vším příslušenstvím a prodejním obalem (v opačném případě má prodejce právo účtovat si náklady na vrácení do původního stavu) a samozřejmě nesmí být používané. Úhrada nákladů vráceného produktu jde na vrub zákazníka, pokud jej o tom prodejce poučil, nebo nemá-li uvedeno jinak. Vrátit nelze například zboží individuálně upravené podle vašich požadavků, audio a video nahrávky a počítačové programy s porušeným ochranným obalem (ochrannou známkou výrobce), periodika, časopisy i předplatné, věci podléhající rychlé zkáze nebo produkt, u kterého byl poškozený hygienický obal. Peníze za zboží, včetně případných nákladů na dopravu, pak obchodník nemusí vrátit dřív, než je mu doručeno zpět nebo než zákazník prokáže, že jej odeslal. Nicméně následně má maximálně 14 dnů na to, aby tak učinil. Co se týče reklamace, postupujte vždy dle reklamačního řádu. Reklamovat byste měli zboží neprodleně po zjištění vady, a to tam, kde jste ho koupili, případně u osoby uvedené v záručním listě (tou je obvykle smluvní servis). V tomto případně ho nemusíte vracet v původním obalu a v případě uznání reklamace platí dopravu, a to i zpětně, obchodník.
Dle povahy vady máte jako kupující nárok na výměnu zboží za nové, odstranění nedostatku, slevu z kupní ceny, nebo můžete od smlouvy odstoupit. Lhůta k vyřízení reklamace je ze zákona stejná jako v kamenném obchodě, čili 30 dní, pokud se s prodejcem nedohodnete jinak. Nestane-li se tak, máte právo od smlouvy odstoupit, nebo si zvolit jiný způsob reklamace dle svého výběru.
Jak zboží zaplatit
Nakupovat přes internet není nijak složité a dnes již běžné, nicméně při placení buďte v každém případně obezřetní. Nakupujete-li v některém z e-shopů poprvé a nemáte na něj žádné reference, bude lepší, když za zboží zaplatíte až při převzetí. Pokud se nebude jednat o bezplatné osobní převzetí, zásilka se vám sice prodraží o dobírku, ale budete mít jistotu, že dorazí. Platit při dodání můžete hotovostí nebo platební kartou, většina dopravců již totiž dnes disponuje přenosným platebním terminálem. Při platbě předem, tj. když vám zboží prodejce pošle až po zaplacení, můžete využít více variant. Jednou z nich je převod z účtu, pro který potřebujete mít u své banky sjednané elektronické bankovnictví. Není to vůbec složité: při objednávce zvolíte platbu předem převodem z bankovního účtu a ve svém internetovém bankovnictví pak jednoduše platbu provedete.
Nezapomeňte vždy uvést i číslo objednávky (většinou variabilní symbol), aby prodejce snadno zjistil, že platba proběhla. Veškeré informace o tom, na jaký účet a pod jakým variabilním číslem peníze poslat, by měly být součástí objednávky, jejíž shrnutí vám obvykle prodejce pošle do e-mailu. Další variantou zaplacení zboží, pokud ji e-shop umožňuje, je platební transakce online přes tzv. platební bránu. Jedná se o jednoduchou a bezpečnou metodu, která umožňuje realizovat platby za zboží pomocí internetového bankovnictví (většinou není třeba službu aktivovat). Ze stránek obchodníka vás systém rovnou přesměruje na stránky vaší banky, kde jsou všechny potřebné údaje již vypsané a platba jde přímo na účet prodejce.
V neposlední řadě můžete platit i kartou, ovšem jen v případě, že u své banky máte tuto službu aktivovanou. Platba většinou probíhá přes tzv. platební systémy, například PayU, GoPay nebo PayPal, a zadávat při ní musíte číslo karty, její platnost a kód uvedený na rubové straně karty, případě bezpečnostní kód, který vám přijde na mobilní telefon. I když se obecně jedná o bezpečné platby, přeci jenom existuje určité riziko zneužití informací z karty, proto se doporučuje využívat tento způsob platby pouze u ověřených obchodníků, kteří používají nejvyšší úroveň zabezpečení, tzv. 3D-Secure protokol.
Více čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 35.