Co se dělo před zborcením Trojské lávky v Praze: Její stav hlídaly SMS! V jaké kondici jsou další mosty?
Obrovská záhada! Proč se zřítila v sobotu odpoledne lávka mezi Císařským ostrovem a Trojou? Vždyť byla unikátně hlídaná! Každé dvě minuty pod neuvěřitelným drobnohledem! Proč se zbytečně zranili čtyři lidé?
Nehoda se stala v momentě, kdy šli po lávce čtyři lidé. Lávka se najednou zbortila a minimálně dva z nich skončili ve Vltavě.
Systém nenašel problém
„Ještě ve 13.16 nám přišla SMS, že je most v pořádku a ve 13.18 už žádná zpráva nepřišla,“ řekl radní Dolínek, pod něhož mosty či lávky v Praze spadají. „Po délce mostu byla natažena struna a každé dvě minuty jsme dostávali informace, jak na tom je. Zaznamenávaly se třeba i teploty, které mají významný vliv. Za celou dobu ale žádný z údajů nezaznamenal žádnou odchylku, která by naznačila pád lávky,“ vysvětloval Václav Hvídal, ředitel firmy Pontex, která měla kontrolu na starosti.
Nechápeme to...
„Takhle není pod drobnohledem žádný z pražských mostů či lávek,“ doplnil Dolínek s tím, že stavba nebyla v havarijním stavu, a tak nebylo třeba ji zavírat. Navíc měla být do roku 2020 nahrazena novým přemostěním. Jenže i tak lávka spadla... „Nedovedeme pojmenovat, proč se tak stalo,“ kroutil hlavou Dolínek, který slíbil zraněným lidem odškodné.
Nebyla v kondici
Lávka měla podle analýzy z roku 2011, která byla ještě o pět let později aktualizována, potíže, a tak se začala hlídat. Na Prahu se však možná řítí obrovský problém. Vždyť podle stejné analýzy jsou desítky mostů či lávek ve stejném stavu (označeno římským číslem V – neboli špatný stav) a dokonce i horším...
Co se píše v analýze, která prošla radou města?
„Diagnostický průzkum prováděný v letech 2007 – 2009 konstatuje výrazné oslabení přepínacích lan s aktivním korozním procesem a řadu atypických poruch.“
Nejprve přívoz, pak nový most
Praha už řeší variantu, jak se lidé budou dostávat z Troje na Císařský most. „Řešíme zřízení pontonového mostu. Druhou možností je postavit tam dočasnou lávku s ocelovou konstrukcí, takzvaný rámusák,“ řekl radní Dolínek, podle něhož je město ještě před tím schopno zaplatit i přívoz.
Zranění skončili na operačních stolech
Na místě zůstali po pádu lávky čtyři zranění lidé. Muž (60) byl uveden do umělého spánku a skončil na traumacentru ve Vinohradech a byl operován stejně jako žena (63), která má mnohočetná poranění a byla převezena na traumacentrum do Střešovic. Na operačním stole skončil v nemocnici na Bulovce i původně lehce zraněný muž (34). Jak Aha! zjistilo, měl poraněnou pánev, páteř a ruku, která mu musela být operována. Na bolest zad si stěžoval druhý lece zraněný muž (43), který byl převezen do Vinohrad.
Právník: Mají nárok na odškodnění
Zranění lidé mají nárok na odškodnění, jehož výše není nijak omezená. „Partnerem pro jednání o odškodnění je majitel mostu. Lidé mají nárok na způsobené škody, do čehož spadají náklady na léčení, což jsou třeba i cesty do nemocnice, rozdíl který je mezi nemocenskou a plným platem, nebo si mohou najmout i asistenta, pokud sami některé věci nezvládají,“ řekl Aha! renomovaný právnk Jan Černý. Podle něj mají zranění i nárok na tzv. nemajetkovou újmu. „To může být třeba psychický šok. například se nyní budou bát chodit přes mosty,“ vysvětlil Černý. Praha se prý podle radního Dolínka postaví k odškodnění čelem. Navíc je na takové události pojištěná.
Jak jsou na tom další mosty v Praze?
Lávka v Troji V.
Špatný stav a oslabené přepínacích lan s aktivním korozním prvkem a řadou atypických poruch.
Trojský most I.
Most byl v roce 2014 uveden do zkušebního provozu. Je prakticky nový.
Most Barikádníků IV.
Stav ovlivňuje počínající degradace železobetonových prvků.
Libeňský most VI.
Rámové konstrukce, jinak klenby jsou o číslo lepší – V. Mosty mají sníženou zatížitelnost. Stav rámové konstrukce i klenby je špatný.
Hlávkův most V.
Vady a poruchy mají mají přímý vliv na životnost konstrukcí a stav je tedy špatný.
Štefánikův most IV.
Omezená ochrana byla nedostatečná, do objektu zatéká.
Čechův most IV. – nosné konstrukce, umělecká výzdoba – V.
U ocelových částí se objevuje koroze, stav je však uspokojivý. Umělecká výzdoba je na tom hůř.
Mánesův most IV.
Průsaky vody mohou za počínající korozi výztuže mostu.
Karlův most II. – mostovky a parapetní zábradlí, klenby a spodní stavby – IV. až V.
Stav mostovky je velmi dobrý, kamenných pilířů uspokojivý.
Most Legií V.
Nárůst degenerativních poruch kamenných prvků kleneb v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému a narůstající nesoudržnost zábradlí.
Jiráskův most IV.
Stav mostu je uspokojivý, důležitá je údržba.
Palackého most V.
Výrazný nárůst poruch, především cihelných klenbiček mostovky.
Železniční most, lávka pro pěší – jih – VII.
Stav je havarijní. Oprava nezbytně nutná.
Železniční most, lávka pro pěší – sever VII.
Havarijní stav, bez opravy to nepůjde.
Barrandovský most V.
Oprava v roce 2006 řešila vozovku, ale průsaky vody ničí nosnou konstrukci. Hrozí průsaky do kabelového předpětí, nutná je nová izolace.
Lávka pro pěší na Bránickém železničním mostě IV.
Uspokojivý stav s ohledem na stav části panelů a lokální poruchy úložného ozubu. Panely by se měly nahradit!
Most Závodu míru III.
Stav je dobrý, ale je třeba udržet současný stavební stav mostu prováděním běžné stavební i nestavební úpravy.
Lahovický most III.
Nosná konstrukce i spodní stavba je bez závad, je třeba běžné stavební i nestavební údržby.
*Výsledky jsou podle analýzy z března 2016. Jde o mosty přes Vltavu delší než 100 metrů.
Co znamenají čísla?
I. - bezvadný stav
II. - velmi dobrý stav
III. - dobrý stav
IV. - uspokojivý stav
V. - špatný stav
VI. - velmi špatná stav
VII. - havarijní stav
Co bude se zbytky lávky?
Znalec by měl zkoumat trosky na místě minimálně ještě dnes. Teprve potom je město nechá odstranit, ovšem tak, aby je bylo možné sestavit a případně dál zkoumat.