Unikátní objev NASA: NOVÁ PLANETA | Ahaonline.cz

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Unikátní objev NASA: NOVÁ PLANETA

Vesmírný teleskop Kepler už objevil 2341 planet, vhodných pro život může být 30. (Foto NASA)

Naše sluneční soustava už není tak jedinečná, co se počtu (známých) planet týče. Dohnala ji hvězda Kepler-90, když u ní NASA našla už osm planet. A to pomocí Googlu.

Zatímco naše Slunce o jednu planetu přišlo roku 2006 (to astronomové Pluto překlasifikovali na tzv. trpasličí planetu), Kepler-90 právě »obdržel« rovněž osmou. Snad se dočká poetičtějšího jména, zatím nese označení Kepler-90i.

Vesmírný teleskop Kepler má seznam hvězd, u nichž hledá planety, a ty dostaly nová jména, respektive čísla. Planety pak dostávají malá písmena od »b« dále, v pořadí, v jakém jsou objeveny. Pokladnice dat

Teleskop planety zaznamenal už před nějakým časem, ale nikdo si toho nevšiml. Ani nemohl, záplavou dat se smrtelník může jen těžko prohrabovat. Planety totiž Kepler detekuje tak, že si všímá, kterak (prakticky neznatelně) zastiňují své hvězdy – a pak je potřeba v těch nekonečně malých poklesech jasu najít pravidelnost. K tomu NASA využila nový program od společnosti Google.

„Jak jsme očekávali, v archivu dat z Keplera čekají vzrušující objevy na správný nástroj či technologii, které je skutečně odhalí,“ konstatoval Paul Hertz, ředitel astrofyzikální divize NASA. Je možné, že se objeví ještě nějaké menší planety a Kepler-90 nás překoná. Nebo nějaká jiná hvězda. „Jistě to není poslední soustava s tolika planetami, ta naše zřejmě není nijak výjimečná,“ dodává Andrew Vanderburg z Austinské univerzity. Planetární tlačenice

„Soustava Keplera-90 je jako miniverze té naší,“ vysvětluje Vanderburg. „Vevnitř máte menší planety a na okraji plynné obry, ale vše se mačká mnohem blíž.“ Nejvzdálenější planeta je od středu stejně daleko jako Země od Slunce a oběhne ji za 332 dní. I proto vědci nevěří, že by zrovna zde našli život nebo že by se tu někdy usídlili lidé...

Kepler-90

Hvězda podobná Slunci – asi o pětinu větší, o chlup teplejší (přes 6300 °C na povrchu), září podobnou barvou. Je od nás nějakých 2545 světelných let a našli byste ji v souhvězdí Draka – ale jen s pořádným vybavením.

Doutník není UFO

Prapodivné těleso Oumuamua, které přiletělo do sluneční soustavy z jiného koutu galaxie, je zřejmě přírodního původu. „Badatelé zaměřující se na dálkovou vesmírnou dopravu soudí, že tvar doutníku či jehly je pro mezihvězdné lodi nejvhodnější, omezilo by to tření a poškození od mezihvězdného prachu,“ vysvětlil astrofyzik Stephen Hawking (75), proč Oumuamua budí podezření. Vědci z jeho projektu Breakthrough Listen ale zatím nenašli žádné stopy po technologiích – UFO by jistě muselo vysílat nějaké signály. Je to tedy opravdu asteroid nebo kometa.