Novinka pod lupou - Škoda Yeti do 500 000!
Auto, které posouvá mladoboleslavskou Škodu do sfér, kde zatím nepůsobila. Takový je podle osobních zkušeností redaktora Nedělního Aha! model Yeti, který si právě odbyl premiéru na ženevském autosalonu.
Přestože ve své variantě s pohonem všech čtyř kol bude využívat stejná technická řešení jako například Škoda Octavia Scout, měl by zvládat o dost těžší terén než zmiňované auto. K těmto úvahám nás vedou hlavně pohledy na světlou výšku vozu a také krátké převisy karoserie za předními a zadními koly.
DESIGN
Je plně v duchu posledních modelů škodovek. Nezavdává důvod k přílišnému jásání, ovšem rozhodně se také nejedná o žádné ošklivé auto. Novým řešením je zejména sloupek mezi předními a zadními dveřmi, který je v barvě karoserie, zatímco ostatní sloupky jsou zatmavené. Také výřezy v blatnících již nejsou kulaté jako u ostatních modelů, ale v horní části mírně zploštělé, což má podtrhovat terénní charakter auta. Při pohledu zezadu zaujmou čtvercové zadní dveře, do nichž nezasahují svítilny.
INTERIÉR
Palubní deska není převzata ze žádné z dosud existujících škodovek. Působí úhledným dojmem. Volant je stejný jako u superbu či modernizované octavie, výplně dveří jsou až stroze účelné. Skvělé se nám jevily sedačky, což je tradičně silná zbraň škodovek. Ty ve vystavovaném yetim byly sice kožené, ale dá se předpokládat, že i v látkovém provedení budou mít podobně povedený tvar. Zadními sedačkami Škoda drtí konkurenci. Každou z nich je totiž možno jednotlivě posouvat dopředu a dozadu či je vyjmout. Podobně jako v roomsteru je také možno vyjmout prostřední a krajní posunout více do středu, aby dva zadní cestující měli více místa.
KUFR
Yeti nebude právě kufrový rekordman. To bylo zřejmé již po zveřejnění jeho délky, která jen o dvaadvacet centimetrů přesahuje hranici čtyř metrů. Přesto bude moci sloužit jako plnohodnotný rodinný vůz. Objem kufru se zřejmě lehce dostane nad hodnotu 400 litrů, ale velikost lze zvětšit, pokud se cestující vzadu uskrovní nebo pokud se zadní sedačky úplně vyjmou. V tom případě je naopak díky vysoké karoserii nákladní objem rekordní (1760 litrů). V kufru je použito i další nové chytré řešení, masivní posuvné háčky na lištách po stranách.
MOTORY
Zatím známe jen základní údaje o dvou benzinových a třech dieselových motorech. Rekordně malý a výkonný motor (105 koní z objemu pouhých 1,2 l) bude možné mít pouze v autě s pohonem předních kol. Volbou pro čtyřkolku s benzinovým motorem bude skvělý motor 1,8 TSI. Pokud si zákazník bude přát dieselový motor pohánějící pouze přední kola, dostane na výběr pouze 2,0 TDI (81 kW). Se čtyřkolkou budou spojeny diesely 2,0 TDI CR 103 nebo 125 kW.
CENA
Právě cena nové škodovky je společně s jízdními vlastnostmi zatím obestřena největším tajemstvím. Kompetentní lidé ze Škody tvrdí, že bude stanovena opravdu až těsně před červnovým zahájením prodejů a bude se odvíjet od letního kursu koruny. Odhadujeme, že cena dvoukolky bude začínat někde v rozmezí 350 až 400 tisíc Kč, nejlevnější čtyřkolku bude určitě možno koupit pod půl milionu.
Co ještě chystá Škoda?
V Ženevě Škoda vystavovala hodně fabií. V některých byly prvky, kterými si v budoucnu v rámci individualizace bude moci zákazník auto designově vylepšit, jiné naznačovaly, že Škodovka chystá zřejmě již na příští rok omlazení tohoto modelu. Je to velmi brzy, vždyť tohle auto mělo premiéru teprve v roce 2007. Je tedy zřejmé, že vedení Škodovky není příliš spokojeno s prodejností tohoto modelu. I řada vysoce postavených lidí v továrně připouští, že tvary tohoto vozu nejsou příliš povedené – hlavně jde o problém s proporcemi – poměry mezi délkou, šířkou a výškou. Současně s faceliftem bude zřejmě představena i nová Fabia RS. Ta by měla vypadat podobně jako vystavený koncept Fabia Sport.