Producent Janeček (72): Komu svěřil dědictví po Bartošové?
Je jejím kmotrem, objevitelem, producentem, a teď jí navíc věnoval své »rodinné stříbro«! Producent František Janeček (72) bere vážně své slovo, že dceři expremiéra Stanislava Grosse (†45) Natálce (14) pomůže v začátcích její kariéry. Poskytl jí totiž jeden ze svých největších hitů, který proslavila Iveta Bartošová (†48)!
Máte půl roku od premiéry muzikálu Ples upírů, už můžete zhodnotit, jestli se podařilo navázat na úspěch Fantoma Opery?
„Hodnocení úspěchu není otázka na mě, ale na diváky. Pokud z divadla odcházejí spokojení oni a řeknou o našem muzikálu svým přátelům, kolegům, rodině, tak to samozřejmě úspěch je a já jsem tomu rád. A předprodeje svědčí o tom, že spokojeni jsou. Už prodáváme podzimní termíny a lístky mizí. Za mě osobně je Ples upírů fenomenální dílo prověřené dvaceti lety úspěšného uvádění převážně v Německu a Rakousku, takže jsem věděl, že se jedná o kvalitní kus. Sólisté se jej zhostili mimořádně dobře. Samozřejmě musím vyzdvihnout Natálku Grossovou, nad jejímž obsazení, jak dobře víte, mnozí zprvu zdvihali udiveně obočí.“
K tomu jsem právě mířil, jestli Natálka splnila očekávání. Ta byla totiž vysoká...
„Přijďte se podívat na představení, podívejte se do médií. Natálku vyzdvihují snad všichni, kteří muzikál viděli. Dostávám reakce, které třeba ani nevěří, že to opravdu zpívá ona. Ona je prostě dobrá a ti, kteří mi zprvu nevěřili, mě teď plácají po ramenou. A všimli si toho i další producenti, množí se nápady a nabídky, chtějí pro ni psát role... Je to velké ocenění jejího talentu.“
Jenže kvůli svému příjmení to musí stále někomu dokazovat...
„To jste řekl naprosto přesně. Kdyby to byla bezejmenná holka a ne Grossová, padli by před ní na kolena bez otázek. Takhle dlouho hledali, jak je to možné, že zrovna ona... Víte, znám Natálku od narození. A její talent vyplynul na povrch velice brzy. Mohla by se jmenovat Grossová a mít hromadu protekce, ale bez talentu by jí to nepomohlo. Jenže jí by si každý hledač talentů musel okamžitě všimnout mezi stovkou dalších. Já měl to štěstí, že jsem byl prostě nablízku.“
Takže protekci opravdu nikdy neměla?
„Naopak! Kvůli svému zázemí a jménu to měla naopak mnohem těžší. Dokážete si představit, že před soubor předstoupí producent a oznámí, že hlavní roli bude hrát jeho kmotřenka Grossová? To víte, že si všichni mysleli svoje. Teď patří k nejoblíbenějším členkám souboru, berou ji jako sobě rovnou i ti největší mazáci.“
Nedávno jste se nechal slyšet, že se o její kariéru chcete postarat coby její kmotr i do budoucna. Jak si to představujete?
„V každém případě zpěvačka potřebuje repertoár, takže to bude naše první starost. Spolupracuji s řadou hudebníků, muzikantů a hitmakerů, rozhlížíme se po produkci, která pro ni bude vhodná. První věcí, na které pilně pracujeme, bude cover (nová verze již dříve nahrané skladby) jedné mé starší písničky.“
Na veřejnosti už vystupuje i vaše dcera Emilly Ann (8), z té zpěvačku mít nechcete?
„Předně Emuška je ještě přece jen o řadu let mladší než Natálka. A já jsem stará škola. Myslím si, že dítě v tomto věku má mít ještě jiný řád, čemuž divadlo moc nepřeje. Nicméně to dítě je středobod mého života a já udělám vše, co mu na očích vidím. Jestli ji to baví, já ji vždy podpořím. Ale nejsem tím, kdo by jí to nějak indoktrinoval a nutil k tomu, aby byla zpěvačka. Vše musí vycházet z ní.“
Jaká je Emilly školačka?
„Obávám se, že trošku šprtka. (smích) Nejraději by chodila do školy i o víkendech. Ale vážně, zaplaťpánbůh ji škola baví, což jsem rád, protože vzdělání je základ všeho. Může v životě dělat cokoliv, ale musí mít pořádné základy.“
Nedávno médii proběhly zvěsti o vašem rozchodu s partnerkou Terezou Mátlovou.
„To proběhly a také jste jistě zaznamenal, že jsem své soukromí nikdy nekomentoval a nebudu ani teď. Předně jsme oba rodiči právě Emušky, a to vždycky budeme. A to ostatní už není tak důležité. Ale jak vždy říkám, když něco miluju, tak to miluju navždy.“
Stíháte si vůbec užívat domu v Dominikánské republice?
„Ani mi nepovídejte! Rok jsem tam nebyl! Končil Fantom, byla premiéra Plesu upírů, téměř půl roku jsme pracovali na jeho přípravách... Vlastně si přijdu jako údržbář. Kdykoliv tam přijedu, několik týdnů trávím tím, že dům dáváme do pořádku. Sice tam mám správce a zahradníky, ale dokážete si představit, jak ke své práci bez dozoru majitele přistupují. (smích) Tamní podnebí, vegetace a slaný vzduch ovšem naopak pracuje nonstop. Teď se tam chystám na léto, ale už dopředu vím, že než se dá vše do pořádku, bude čas letět zase zpátky!“
Jak vznikal rozhovor
František Janeček pracovní návštěvy přijímá ve své kanceláři agentury GoJa v pražské Hostivaři, kde úřaduje vždy, když není v GoJa Music Hall na Výstavišti. Na téměř každé představení svých muzikálů se totiž jezdí dívat a kontroluje, jestli všechny složky jedou na sto procent. Janeček je totiž perfekcionista, který klade vysoké nároky na každého. V první řadě ale sám na sebe.
Léto (1998)
Dohořívá a ztrácí jas
Dohořívá to léto krás
Čas krásných slz
Čas něžností
Zářících hvězd a marností
Dohořívá a ztrácí žár
Já z léta mám vzpomínek pár
Pod oknem mým
Pocestní jdou
Zpívají si a tancujou
Léto, léto mý
Jenom jednou jsem to léto tančila
Léto, nádherný
Strašně ráda bych ty chvíle vrátila
Léto, léto mý
Všechno zdá se mi najednou vzácnější
Léto kouzelný
Letos musíš být tisíckrát krásnější
Melodie těch letních dnů
Ve vzpomínkách si přehrávám
Potichu jsem – už je mi líp
Venku je mráz – já léto má