Škoda Favorit: 25 let! Před Mototechnou se na ni stály fronty! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Škoda Favorit: 25 let! Před Mototechnou se na ni stály fronty!

Škoda Favorit uchvátila Čechy revolučním vzhledem.
Škoda Favorit uchvátila Čechy revolučním vzhledem. (ČTK, Škoda auto, Facebook, ara)

Legendární Škoda Favorit slaví 25. narozeniny! Zbrusu nový model Škody se poprvé představil na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1987. Ve favoritu nejprve jezdily představitelé vybraných státních institucí, k obyčejným smrtelníkům se dostal od druhé poloviny roku 1988.

Favoritů se až do roku 1994, kdy sjel z pásů poslední kus, vyrobilo 783 163, dodnes jich je v Česku registrovaných kolem 140 000. Zakoupit si vysněnou novinku ale nebylo jen tak! Kdo neměl tuzexové bony, musel navštívit Mototechnu, zapsat se do pořadníku a čekat…

Po zahájení prodeje tak byly realitou dlouhé fronty před prodejnou, spaní ve spacáku a mnohdy se při vartování na nový favorit vystřídaly celé rodiny. O výběru barvy si kupující také mohl často nechat jen zdát. Velkou roli při nákupu hrála i cena. Favorit stál zpočátku 84 600 Kčs, během několika let ale cena pro velký zájem vyšplhala až na 143 500 Kč, což při tehdejším průměrném výdělku tři tisíce korun znamenalo téměř padesát měsíčních platů.

NEJDRAŽŠÍ VÝBAVA - SOLITAIRE

Vozy Solitaire byly nejlépe vybavenými vozy typové řady Favorit. Byly lakovány speciální tmavou červenofialovou metalízou, kterou nebylo možné si připlatit k žádnému jinému vozu. Vůz měl speciální litá kola s uzamykatelnými šrouby, tónovaná okna, střešní okno, centrální zamykání, alarm, autorádio se šesti reproduktory, velurové potahy, kožený volant. Tahle výbava vyšla na 299 556 Kč.

Herečka Alice Bendová: Já se v něm naučila řídit!

Dnes už si užívá mnohem luxusnější vozy, na model Favorit ale herečka Alice Bendová sotva kdy zapomene. Vždyť se v něm učila jezdit! „Bylo to firemní auto. Bála jsem se, protože jsem měla strašně krátce řidičák, tak jsem jela raději čtyřicítkou, a ještě v odstavném pruhu. Bylo to strašný…. Ale dnes můžu říct, že mě favorit naučil jezdit,“ vzpomíná Bendová s úsměvem.

S favoritem se setkala i později při natáčení thrilleru Sametoví vrazi, který pojednává o kauze tzv. orlických vrahů. Právě v tomhle autě měla v rámci své role prožít drsnou bouračku! „Ta scéna byla trikově udělaná, byli tam naštěstí kaskadéři. Takže my jsme se v autě samozřejmě nepřevraceli. Ale i na tuhle scénu vzpomínám ráda,“ dodala Bendová.

JAK ŠEL ČAS S FAVORITEM…

● Favorit byl základním typem, od něj pak designéři odvodili kombi Škoda Forman. Vyráběl se pět let od roku 1990. Původně se měl jmenovat Škoda Turist.

● Populární byly i užitkové verze Forman Praktik a Škoda Pick-up.

FAVORIT V ANGLII? TO BYL SAMÝ VTIP

● Proč má favorit vyhřívání na zadním okně? Aby vás nezábly ruce, když ho tlačíte do servisu.

● Jak zdvojnásobíte cenu škodovky? Dejte do ní jednu libru.

● Jak zdvojnásobíte cenu škodovky? Naplňte nádrž!

● V naší hospodě se uskutečnila velká soutěž. První cenou byla škodovka. Druhou cenou byly dvě škodovky...

● Jak se nazývá obyčejná škodovka? Lada!

● Jak se nazývá škodovka v zimě? Mrazák!

● Jak se nazývá favorit na kopci? Zázrak!

● Přijde pán do servisu a říká: „Vyměním uzávěr od nádrže za novou škodovku.“ A prodejce: „To zní jako férová nabídka.“

● Jak nejrychleji předjedete škododovku? Utíkejte!

● Co se stane, když škodovka srazí kočku? Kočka se cítí fajn. Škoda je na odpis.

● Koupil jsem si škodovku se šestnácti ventily. Čtyři měl motor, dvanáct rádio..

Víte, že...

…vedoucím vývoje nového auta byl v roce 1983 pověřen ing. Petr Hrdlička? Vláda mu na celý projekt dala pouze dva a půl roku času.

…vývoj novinky vyšel na 2,5 miliardy korun?



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.