Trabant 601: Ze smraďocha se stal kult! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Trabant 601: Ze smraďocha se stal kult!

Trabant 601
Trabant 601 (Profimedia.cz, ara)

Když jel kolem, lidé si posměšně ucpávali nos, protože zplodiny z dvoutaktního motoru nebyly dvakrát voňavé. Vozítko, které bylo ve větší míře vyráběno ze směsi odpadní bavlny a pryskyřic, bylo také poměrně poruchové. Ale naštěstí velmi snadno, doslova na koleně opravitelné.

Trabant 601 měl pod kapotou pouhých 26 koní, takže si ho lidé dobírali i kvůli tomu, že jezdil pomalu a zdolání prudkého stoupání se rovnalo zázraku. Přesto se stal legendou, která právě teď vzpomíná 20 let od ukončení výroby.

Češi ho stále milují!

Pro řadu Čechů byl trabant jejich prvním autem. Nejenže v době socialismu nebyl v tomto směru zrovna velký výběr, navíc byl relativně cenově dostupný. Koncem 70. let stál v tehdejším Československu 36 500 Kčs. Ještě pět let po ukončení výroby u nás jezdilo po silnicích 93 000 trabantů a šlo o čtvrtou nejčastější značku auta u nás (po škodovkách, VAZech a fiatech). Pád železné opony pro něj ale v podstatě znamenal konec. Nepomohlo ani nahrazení neekologického dvoutaktního dvouválce modernějším čtyřtaktem z modelu Volkswagenu Polo.

Němci trabanty zakazují

V zemi původu, tedy v Německu, jezdí už jen 33 tisíc těchto vozů a velice rychle jich ubývá. Také proto, že řada německých měst zakazuje vjezd vozů s neekologickými motory. A správný trabant s dvoutaktním motorem, který spaluje vedle benzinu i olej, a tedy pořádně čoudí, prostě ekologický není.

Zajímavý je také osud poslední vyrobené várky trabantů. Ta měla jít původně do Polska, ale v roce 1990 už o ně nebyl zájem a auta zamířila do Turecka, kde marně čekala na vyřízení dovozního povolení. To ale nepřišlo a 444 trabantů zamířilo zpátky do Německa, kde byly v roce 1995 prodány za 19 444 marek (tehdy 360 000 Kč) za kus.

Nový trabant stále hledá investora

Trabant se stal kultem, a tak není divu, že se čas od času objevují nápady na obnovení jeho výroby v modernizované formě. Zatím nejvážněji vypadal projekt hračkářské firmy Herpa, která před dvěma lety hledala partnera pro výrobu elektromobilů Trabant nT. Ten se zatím nenašel, a projekt je tak v tuto chvíli takzvaně »u ledu«.

Překvapivá »trabantí« čísla

  • 24 000 – Tolik trabantů je dodnes v České republice registrováno.
  • 35 – Takové je aktuální umístění značky Trabant mezi registrovaným vozidly v ČR.
  • 10 000 – Je dnes obvyklá cena pořízení staršího trabanta. V Německu lze pořídit zhruba za 150 eur.
  • 1957 – Rok, kdy se trabant začal vyrábět.
  • 1991 – Rok ukončení výroby.
  • 3 100 000 – Tolik trabantů bylo vyrobeno.
  • 360 000 – Za tolik korun se v roce 1995 prodal poslední nový Trabant v Německu.

Vizitka legendy Trabant 601

  • Motor: dvoudobý zážehový dvouválec
  • Objem motoru: 594,5 ccm
  • Max. rychlost: 100 km/h
  • Spotřeba: 6,8 l/100 km

Jak se také říkalo trabantu?

Bakeliťák

Splašené trsátko

Rozzuřený vysavač

Pryskyřník pádivý

BMV – bakelitové motorové vozidlo

Vtipy o trabantech

● Proč jdou majitelé trabanta po smrti rovnou do nebe? Protože si peklo prožili již na zemi.

● Kolik je potřeba lidí na výrobu jednoho trabanta? Dva, jeden skládá, druhý lepí.

● Kdy dosáhne trabant svojí nejvyšší rychlosti? Když je odtahován.

● Jak zvýšit cenu trabanta na čtyřnásobek? Natankujte plnou.

● Proč jede každý trabant přes vesnici naplno? Aby ho psi neroztrhali.

● Víte, co je součástí dokumentace každého trabantu? Jízdní řád autobusů.

● „Slyšel jsem, že jste si koupili trabanta.“ „No jo, ale počůrala nám ho doga.“ „Ale to ti přece za pár korun umyjí v myčce.“ „Když ona to za sebou i zahrabala.“

● Hádá se Američan s Čechem, jestli je trabant auto, nebo ne. Čech se naštve, sedne do traboše, zabouchne dveře, popojede dopředu, popojede dozadu, udělá pár koleček a pak se teprve rozjede. Američan říká: „Dobře, už ti věřím, je to auto, jezdí to. Ale co měly znamenat ty manévry na začátku?“ „Ale přibouchl jsem si do dveří pampelišku, nešla utrhnout, tak jsem ji musel ukroutit.“



Autor:  ph

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.