Pumpy, kde točili nekvalitní pohonné hmoty! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 5. října 2024

Svátek slaví Eliška, zítra Hanuš

Pumpy, kde točili nekvalitní pohonné hmoty!

Fotografie
Fotografie (internal)

Prodejci nekvalitního benzinu nebo nafty mají utrum. Už nejsou anonymní! Česká obchodní inspekce zveřejnila seznam všech pump, které loni nevyhověly kontrole, a seznam bude každý měsíc aktualizovat.

Ve většině případů šlo o porušení norem, která nemohou poškodit automobil. Nejčastějším přečinem byl nižší bod vzplanutí motorové nafty, než povolují normy. A kdo zaplatil nejvíc? Dohromady 4,4 milionu korun musí zaplatit provozovatel benzinek Falko II, a to ji položilo na lopatky. Nyní je v insolvenci. Podívejte se, které stanice šidily na kvalitě ve vašem kraji.

Václav Loula, ředitel oddělení jakosti benzinové společnosti - Jak správně tankovat?

Každý řidič se rozhoduje: natankovat levně, nebo občas zajet ke stanici, kde by paliva měla být sice dražší, ale kvalitnější? O tom, kde tankovat a co nekvalitní benzin či nafta udělají s vaším autem, si s Aha! popovídal odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Je podle vás rozhodnutí zveřejňovat pokutované benzinky dobrým tahem?
„Jsou nedostatky, které mohou poškodit stroj a o kterých je nutné vědět. Pak jsou ale drobné nedostatky, jako je například mírně snížený bod vzplanutí, kde je ale zboží jinak v pořádku. Je tedy nutné řádně vysvětlit, jestli jde o závažné porušení, či ne.“

Kolik benzinek na seznamu ČOI má nedostatky jen drobné?
„Neřeknu vám přesně, ale právě porušení toho bodu vzplanutí je tam docela časté. Je to dáno technologií, možná i určitou nekázní provozovatelů benzinek. Například v zimě přidají trochu benzinu do nafty, aby nezamrzala. Ale motor vám to nepoškodí. Je to spíše chemie.“

Když odhlédneme od seznamu, jak jinak mám vybírat, kde natankuji?
„Hledejte benzinové stanice označené symboly »pečeť kvality«, které vydává akreditovaná laboratoř. Znamená to, že tyto čerpačky jsou mnohem častěji kontrolovány vnitřními systémy a laboratořemi. Například od nás z Benziny se takto odebere až 1800 vzorků, takže paliva jsou neustále pod kontrolou. ČOI nám přitom za rok vezme jen 200 vzorků, takže vidíte ten nepoměr.“

Jak mi nekvalitní benzin či nafta zničí auto?
„Pokud je tam více parametrů, které nevyhovují, jako vysoký obsah síry u nafty, nízké oktanové číslo u benzinu či příliš vysoký obsah biosložky, tak jde nejen o podezření na daňový únik. Může vám to poškodit vstřikovací čerpadla, motor. V extrémních případech to může způsobit zadření motoru.“

Dělám dobře, když tankuji radši než u neznámých benzinek na těch značkových?
„Značkové společnosti pohonná paliva aditivují tak, aby byla oproti požadavkům kvalitnější. Znamená to, že získáte nižší spotřebu, lepší jízdní parametry, a tedy vám motor vydrží déle. Jsem tedy přesvědčený, že ušetříte peníze za servisní služby a opravy.“

Nejčastější prohřešek – rychlé vzplanutí

Pro nejčastější přestupek, tedy že nafta vzplane dříve, než povolují normy, má Ivan Indráček ze Společenství čerpacích stanic vysvětlení. „Většina dopravců má cisterny jen s jedním výpustním kohoutem. Když přijedou k čerpačce, nejdříve vypouštějí benzin, až pak naftu.

Malá část benzinu ale v trubkách zůstane a po smíchání s naftou dochází k tomu, že nafta chytá při nižší teplotě. Většina dopravců rovněž nevymývá cisterny každý den. Pak stačí i dvacet litrů benzinu, aby pět tisíc litrů nafty neprošlo kontrolou,“ uvedl s tím, že nižší bod vzplanutí nafty neohrožuje motor.


Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.