Prodejci z nás tahají obří peníze!

PRAHA – Proč jsou potraviny v obchodech tak drahé? Za vším prý stojí zejména obchodní řetězce. „Jejich průměrná marže byla v roce 2003 jen 20 procent, teď je to 36 procent. To je neuvěřitelné,“ tvrdí šéf Zemědělského svazu ČR Miroslav Jírovský.
Proč jsou potraviny v obchodech tak drahé? Za vším prý stojí zejména obchodní řetězce. „Jejich průměrná marže byla v roce 2003 jen 20 procent, teď je to 36 procent. To je neuvěřitelné,“ tvrdí šéf Zemědělského svazu ČR Miroslav Jírovský.
1 litr mléka...18 Kč
Zemědělec ho prodá zpracovateli za 6,08 Kč. Ten ho prodá řetězci za 8,65 Kč. Marži má obchodní řetězec 39,9 procenta. Na každém litru mléka tak vydělá 7,10 Kč!
250 g másla...25 Kč
Marže je 31,2 procenta. Řetězec tak na každém prodaném másle vydělá 7,80 Kč!
1 kg mouky...16 Kč
Marže je 69,4 procenta. Řetězec tak na každém pro-daném kile mouky vydělá 11,20 Kč!
Jak rostla marže supermarketů u potravin
Tabulka ukazuje, kolik obchodní řetězce vydělávají na jednotlivých potravinách. Z údajů, které nám poskytl Zemědělský svaz např. vyplývá, že marže (rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou) řetězců dosahuje i 70 procent!
Mléko zdraží
Proč stojí mléko v krámě 16 nebo i 20 Kč? Podle zemědělců na tom nesou vinu mlékárny a obchodní řetězce.
„Zemědělcům vykupují mléko za 6 korun za litr, náklady přitom mají osm korun. To je likvidační. Obchodníci si navíc pořád zvyšují marže. Pokud to tak půjde dál, dojde k vybíjení kravských stád,“ rozčiluje se šéf Zemědělského svazu ČR Miroslav Jírovský.
Podle něj by mohlo dojít i ke zdražení mléčných výrobků, protože české suroviny na jejich výrobu prostě nebudou a budou se muset draze dovážet.
Co na obvinění zemědělců, že si diktují ceny, říkají obchodní řetězce? „Obchodními partnery naší společnosti jsou především zpracovatelé potravin, ne přímo zemědělci. Jednání o výkupních cenách potravin by zemědělci měli vést především se zpracovateli,“ řekl Aha! manažer komunikace firmy Ahold (Hypernova, Albert).