Na Brněnsku selhal zabezpečovací systém ETCS: Jen 53 metrů od další tragédie

K podobné tragédii, jako před rokem v Pardubicích, se schylovalo nyní i v Letovicích na Brněnsku. Moderní bezpečnostní systém ETCS pustil na stejnou kolej osobní vlak i rychlík.
Osobní vlak jel po stejné koleji, na které stál rychlík. Osobák se podařilo zastavit až 53 metrů před rychlíkem. Proč moderní systém ETCS nezasáhl, nebo nereagoval mnohem dříve? Podle webu zdopravy. cz strojvedoucí spěšného vlaku přepnul do režimu override, kdy vlak jede na odpovědnost strojvedoucího. A pak už ho nezapnul?
Jisté je, že systém v provozu byl. Zda vlak nakonec zastavil on, nebo strojvedoucí a proč si toho nikdo další nevšiml, zjišťuje Drážní inspekce. „Je zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Neví se, ale který a jakým způsobem. Vše je předmětem vyšetřování, které bude trvat několik dnů či týdnů,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Ze závěrečné zprávy šetření tak prý vyplyne i poučení, co by se případně mělo změnit, aby se situace neopakovala.
Co je ETCS
Jde o jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Má automaticky nouzově zabrzdit vlak, pokud by strojvedoucí udělal chybu. Momentálně je v ČR instalován na 622 kilometrech tratí. Do roku 2030 jich mají přibýt další čtyři tisíce kilometrů. Podle ministerstva dopravy si to vyžádá náklady 32 miliard korun.
Tragédie v Pardubicích
Pátého června 2024 ve 22:55 se v Pardubicích čelně srazily expresní vlaky RJ 1021 a Nex 41340. Čtyři lidé zemřeli a dalších 27 bylo zraněno. Na trati byl sice systém ETCS, ale ještě nebyl zapojen. Škoda byla vyčíslena na 110 milionů.