Výstava muzea v Liberci: Tahle kola jsou na světě jen čtyři
Ač je to ve městě pod Ještědem všude do kopce, cyklistika k místním patří. Bicykl do průmyslového Liberce ve velkém dorazil na konci 19. století. Je zde k vidění i bicykl Slavia z roku 1898. Na celém světě existují jen čtyři kusy tohoto unikátu.
Výrobcem kola Slavia byla firma Laurin & Klement. Kromě bicyklů firma vyráběla motocykly a automobily. Po jejím zániku se zrodila firma Škoda, která vyrábí automobily dodnes. První kola, zvaná tehdy »rovery« nebo bezpečníky, se v Liberci prodávala od konce 80. let 19 století. O téměř čtyřicet let později se poprvé uskutečnil závod kolem liberecké přehrady.
V Technickém muzeu je nyní k vidění sbírka libereckého nadšence Pavla Eliáše. Mezi více než dvacítkou vystavených kusů nechybí zahraniční kousky i původní české bicykly.
První běhací stroj
Vynálezce a lesmistr Karl von Drais předvedl svůj běhací stroj v roce 1817. Tento nepraktický dřevěný vynález sice rychle zmizel v zapomnění, ale započal dvousetletou historii jednostopých vozidel. Vystavený kousek pochází ze severního Německa. Na dřevěném běhacím stroji se nešlapalo, ale jezdci se odstrkovali nohama.
Jízda va výšce
Na první pohled je jízdní kolo Kohout netradiční. Podobné známe spíš z dobových obrazů nebo historických filmů. Těchto bicyklů s předním velkým kolem vyrobila firma Kohout Smíchov přibližně 900 kusů. Zachovalo se jich pouhých 57. Vystavený kousek má označení 523 a je z roku 1885. Vysoké přední kolo a menší zadní je charakteristickým rysem bicyklů z konce 19. století.
Kolo vyrobené pro armádu
Dlouhou historii má švýcarské armádní kolo. Vyrábělo se pro místní vojáky nepřetržitě 90 let, a to až do roku 1995. Téměř nezničitelné kolo je schopné uvést až 200 kilogramů zátěže. Švýcarská armáda svůj cyklopluk zrušila až v roce 2000 jako poslední vojsko na světě.