VIMPERSKÁ MADONA: Krásku svlékli a strnuli v úžasu
Sotva ji svlékli z pozlaceného kabátku, odhalila svoji jedinečnou krásu. Vimperská madona opustila místo v nice nad oltářem kostela Navštívení Panny Marie, kde stojí od 15. století. Památkáři vytvoří její kopii.
Už když restaurátoři z madony sňali bohatě zdobený kovový plášť, který ji zakrýval až k chodidlům, nenacházeli slova obdivu. Následně sundali dřevěnou ruku s žezlem a korunu, stejně odstrojili i Jezulátko. Pak teprve vynikla nádhera středověké památky nevyčíslitelné hodnoty. „Madona z Vimperka patří mezi vrcholná díla krásných madon z pozdní gotiky, pro které byla charakteristická půvabná tvář, elegantní postoj a esovité prohnutí těla,“ popsala Milena Hajná z Národního památkového ústavu.
DOSTALA DARY
„Socha má dřevěné ruce, aby mohla držet žezlo. U sebe měla i dary, různé kříže a zdobené spony. Předpokládáme, že ty byly do niky vloženy v 19. století,“ řekl kurátor sbírek českobudějovického biskupství Jiří Vácha.
KOPIE NA ZÁMKU
Pomocí 3D skeneru získali památkáři přesnou podobu madony. Nyní vznikne na 3D tiskárně věrný model, podle kterého vytvoří sochaři kopii madony. Ta bude vystavena v Muzeu Vimperska ve vimperském zámku. O využití nejmodernějších technologií bylo rozhodnuto vzhledem k nenahraditelnosti památky.
STOJÍ V ÚSTRANÍ
Madonu z Vimperka vytvořil neznámý pražský autor, označovaný jako Mistr Krumlovské madony v letech 1400 až 1410. Významem je srovnatelná se slavnější »sestrou«, Krumlovskou madonou. Ta je léta jedním z nejobdivovanějších gotických exponátů Uměleckohistorického muzea ve Vídni. Do pozlaceného roucha a koruny byla Vimperská madona oděna zřejmě v době baroka.