Legendární aerovky: Z automobilky vyjel první vůz před 90 lety | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 14. srpna 2022

Svátek slaví Alan, zítra Hana

Legendární aerovky: Z automobilky vyjel první vůz před 90 lety

Fotografie
Fotografie (internal)

Malý vůz na velké cesty. Tak zněla reklama před přestavením první aerovky. Levné a jednoduché auto, které díky typickému cinkání při startování získalo přezdívku cililink, vyšlo z modelu Enka. První kusy opustily brány továrny 1. května 1929.

Kdysi slavná továrna Aero se deset let věnovala pouze výrobě letadel. Kvůli hospodářské krizi v roce 1929 a snížení poptávky však začala vyrábět i auta, která vynikala dobrými vlastnostmi a nízkou cenou. Největší úspěch přinesl první model Aero 500, který vznikl ve spolupráci s talentovaným konstruktérem Břetislavem Novotným (1892-1965). Zdokonalil a rozvinul svůj vůz Enka.

Auto pro malé

Legendární auto nebylo příliš prostorné, místo za volantem vyhovovalo spíše menším řidičům. Díky tomu se mu začalo říkat bejbík. Slavnější přezdívka byla ale cililink, kterou si získal pro typické cinkání při startování. O dva roky později ho vystřídal výkonnější model Aero 662. Tyto typy později doplnil sportovní vůz Aero 1000, kterému se přezdívalo silniční štika.

Konec po znárodnění

V roce 1934 vznikla nová řada Aero 30, která se vyráběla celých osm let. Konstruktéři přišli ještě s modely Pony a Rekord, které kvůli nacistické okupaci zůstaly u prototypů. Automobilku pak ohrozil konec druhé světové války, když přišlo znárodnění a podnik se stal součástí Leteckých závodů. Vyráběl se tu velký vůz Aero 50 a osobní auto Aero Minor. Výroba však v roce 1946 skončila.

Spor kvůli reklamě

Automobilka Aero se vyznačovala skvělou propagací svých automobilů. Reklamy byly tak dravé, že se kvůli jedné z nich dokonce vedl spor s Československými státními dráhami. Již představení prvního vozu Aero na říjnovém pražském Autosalonu v roce 1929 bylo spojeno s propagační cestou, při které závodník Bohumil Turek v osmi dnech ujel na trase Praha–Brest–Praha a Praha–Hamburk–Praha téměř pět tisíc kilometrů.

Firmu vedl advokát

Český podnikatel Vladimír Kabeš (1886-1947) vystudoval advokacii, roku 1919 se ale rozhodl pro podnikání a se společníky Janem Kouřilem a Karlem Mertou založil v Bubenči společnost Aero, která se zabývala výrobou letadel. O dva roky později se stal jejím jediným majitelem. Podnik vedl až do roku 1945.
+ 06 aero kabeš

Víte, že…

… Aero 500 bylo v roce 1929 možné koupit za stejnou cenu jako motocykl se sajdkárou, za 18 000 korun?

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.