Boeing nesmí do vzduchu: Český dopravce jich má sedm! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 18. dubna 2024

Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav

Boeing nesmí do vzduchu: Český dopravce jich má sedm!

Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings
Boeing 737 MAX 8 v barvách Smartwings (Travel service )

Sedm českých letadel Boeing 737 MAX-8 nesmí do vzduchu! Po dvou leteckých katastrofách, které stály život 346 lidí, dostaly stroje s označením MAX-8 a MAX-9 zákaz vstupu do vzdušného prostoru Evropské unie. 323 pasažérů tak místo v Praze skončilo v Tunisu a turecké Ankaře. Museli čekat na náhradní letouny.

A to je polovina března. Co se bude dít v sezoně dovolených? Oba boeingy patří společnosti SmartWings, ve své flotile jich má ještě pět a letos měla získat dalších 15! Jde přitom o dopravce, který v Česku nejčastěji organizuje charterové lety. Tedy přepravu klientů cestovních klanceláří k moři! Dostaneme se v létě na dovolenou?

„Cestující, kteří let zakoupili jako součást zájezdu u cestovní kanceláře, se mohou spolehnout na plnou součinnost kanceláře, která v případě potřeby nabídne alternativní cestovní řešení,“ připustila Tereza Picková z Asociace českých cestovních kancelářích a agentur možnost, že problémy být mohou. A optimisticky nemluví ani Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří: „Letecké nehody mají vždy dopad na cestující, kteří se chystají na cestu v nejbližší době. Cestovní kanceláře musí odpovídat na mnoho technických otázek. Záleží na tom, jak se celá situace bude vyvíjet.“

Příčina tragédií neznámá 
Vyšetřování tragických havárií Boeingů 737 MAX-8 v Etiopii (10. března) a Indonésii (29. října 2018) ještě nebylo uzavřeno. Nejčastěji se podle serveru politico.com spekuluje o tom, že na vině je nový systém spravující stabilizaci letadla (MCAS), nainstalovaný paradoxně právě kvůli větší bezpečnosti letu. To nepřímo potvrdila svým prohlášením i samotná společnost Boeing, která jen několik hodin po pádu letadla v Etiopii vydala prohlášení, že aktualizace systému přijde v dubnu letošního roku.

Dokdy zůstanou na zemi?
Jak dlouho může ještě zákaz trvat? „V tuto chvíli nelze předvídat. Situace se může vyřešit velmi rychle, zejména pokud vyšetřovatelé naleznou přesvědčivý důkaz, že se nejednalo o technickou nebo návrhovou chybu letadla,“ řekl Jakub Habarta, expert na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte. Bývalý pilot boeingu Ladislav Keller (60) říká, že to není první případ v historii, kdy letadla byla mimo provoz. „V minulosti to byly týdny až měsíce. Například v případě letounu A380, kdy došlo k roztržení motorů, které vedlo k vážnému poškození celého řídicího systému, se čekalo, až budou provedeny příslušné úpravy motorů,“ řekl.


Proč nemůže létat?
Zákaz pro letouny mezi prvními vydala Čína, později i řada evropských zemí a leteckých společností. Následně EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) vydala příkaz letové způsobilosti, který zakázal průlet těchto letadel vzdušným prostorem Evropské unie. Důvod ale nespecifikovala.

„My jsme pouze přijali ten příkaz letové způsobilosti, jak ho vydala Evropská agentura pro bezpečnost letectví. Sami čekáme na další informace,“ řekl včera Aha! mluvčí Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký s tím, že příkaz je vydaný na dobu neurčitou. Létat stroje smějí v USA a Kanadě. „Podle FAA dosud není prokázána spojitost mezi oběma nehodami Boeingu 737 MAX 8, a proto není důvod je uzemnit. Roli může hrát i skutečnost, že FAA je primární certifikační autorita tohoto modelu (jde o americké letadlo), která funkce všech systémů velmi intenzivně testovala. Mají tak o něco komfortnější pozici pro vyjádření, že není jisté, zda nehodu způsobily podezírané systémy. Jiné letecké úřady, včetně EASA, naopak argumentují, že nelze spojitost vyloučit, a proto raději přistoupily k preventivnímu kroku,“ uvedl Jakub Habarta, expert na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte.


Tragédie nad Jávským mořem
Boeing 737 MAX-8 indonéské společnosti Lion Air 29. října mířil z Jakarty na Sumatru. Těsně po vzletu však kontrolní věži začal hlásit sérii poruch včetně té na měřiči rychlosti. Několik minut nato se letadlo odmlčelo a zřítilo se i s189 lidmi na palubě do Jávského moře. Nikdo nepřežil.

...a černý den pro Etiopii
Uplynulou neděli spadl boeing stejného typu etiopských aerolinek na trase do Nairobi. Na palubě zemřelo 157 lidí, včetně čtyř Slováků. Stejně jako v případě pádu indonéského letadla pilot hlásil závadu na ukazateli rychlosti. Vyšetřování příčiny je však teprve na svém začátku.

Ohrozí dovolenou?
Dobrá zpráva pro české dovolenkáře je, že včerejší problémy s návraty by měly zůstat ojedinělé. Cestovky se musí v případě problému domlouvat s letištěm, nicméně zákazníci by případné změny neměli příliš pocítit. „Cestovní kanceláře v případě potřeby nabídnou alternativní řešení,“ slibuje Tereza Picková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Šest hodin zpoždění
Nečekané mezipřistání šokovalo i Čechy, kteří se vraceli z Kapverdských ostrovů právě letounem Boeing 737 MAX-8. Do Prahy dorazili včera ráno se šestihodinovým zpožděním. Nejprve přistáli v Tunisu, kde čekali na jiný letoun. Většina pasažérů důvody akceptovala, jedna žena ale byla podle České televize rozhořčená. Nechápala, proč vyletěli směrem na Evropu, když všechny aerolinky, které z Kapverd startovaly, věděly o tom, že od osmi večer nebude možné s tímto typem stroje na starém kontinentě přistát.

Proč v USA létají?
Zatímco v Evropě a částech Afriky i Asie již problémový boeing nesmí do vzdušného prostoru, v USA i Kanadě podobný zákaz neplatí. „Podle FAA (Federální letecká správa v USA – pozn. red.) dosud není prokázána spojitost mezi oběma nehodami Boeing 737 MAX-8, a proto není důvod je uzemnit,“ vysvětluje Jakub Habarta.

Skončili nečekaně v Ankaře: Nevěděli, kdy se vrátí domů!
Několikahodinové čekání, hlad a chaos na letišti! Tak dopadli Češi, kteří se v úterý vraceli z dovolené v Dubaji. Kvůli zákazu letů strojů Boeing 737 MAX-8 museli přistát v turecké Ankaře. 

Cestující do poslední chvíle nevěděli, co se děje. Veronika Farářová se o zákazu dozvěděla, když seděla v letadle. „Mířili jsme do Istanbulu a tvrdili nám, že jen natankujeme. Už v té době jim ale muselo být jasné, že to nepůjde,“ řekla Aha!. V Praze přistát nemohli a letiště v Istanbulu bylo plné. Nakonec skončili v Ankaře. „Nikdo nás nijak neinformoval,“ stěžovala si Veronika. Dlouho nedostali ani nic k jídlu, což podle ní špatně nesly rodiny s dětmi. Nakonec byli v průběhu noci odvezeni do hotelu, po čtyřech hodinách od přistání. „Bylo to náročné. Dvě hodiny spánku. Ale dostali jsme snídani,“ popsala Farářová. Náhradním letadlem se nakonec domů vrátili včera večer po uzávěrce Aha!, o 24 hodin později.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.