Sošku s vavřínovým věncem nevozila Praga Piccolo na kapotě nadarmo: Geniálně krásná i spolehlivá! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Sošku s vavřínovým věncem nevozila Praga Piccolo na kapotě nadarmo: Geniálně krásná i spolehlivá!

Geniálně krásná i spolehlivá!
Geniálně krásná i spolehlivá! (Foto Aha! – Jiří Čada )

Byla krásná, nenáročná a spolehlivá jako žádná jiná! Řeč není o ženském přeludu, ale o automobilu Praga Piccolo ve verzi pick-up. Tento unikát, kterých je v republice jen pár, nyní získalo telčské Muzeum techniky. 

Vůz Praga Piccolo si zamiloval nejen prezident T. G. Masaryk, ale i jeho syn Jan. Líbila se jim především ta nejluxusnější z osmi druhů karoserii, která se na konci 20. let prodávala za 47 000 Kč, tedy v tehdejší ceně rodinného domku v Praze.

Jen za pět tisíc...

Mnohem zajímavější je však Praga Piccolo z roku 1929 v »pracovním« provedení. „Těch se v Pragovce vyrobilo pouhých 80 kusů,“ vysvětluje majitel telečského Muzea techniky Aleš Wimmer (43). Aha! bylo u toho, když tento automobilový klenot po sedm let trvající pečlivé renovaci dorazil jako dlouhodobá zápůjčka do jeho expozice. „Majitel ho koupil v roce 1986 od tehdejšího národního výboru v obci Vestec za 5000 korun. V zuboženém stavu, ale pojízdný,“ doplnil Aleš Wimmer. V roce 1954 prý automobil, který byl původně určen pro malé podnikatele a živnostníky, měl na tachometru natočeno neuvěřitelných 250 tisíc ujetých kilometrů. Po renovaci by se dnes cena modelu počítala ve statisících.

Originální hledáček

Ne náhodou chladiče těchto automobilů zdobí od roku 1924 stříbrná soška Genia motorismu s vavřínovým věncem od secesního sochaře Ladislava Šalouna. „To vlastně bylo ocenění právě za spolehlivost těchto vozidel,“ vysvětluje majitel muzea.
Automobil kromě pátého a šestého náhradního kola měl i přídavný světlomet ovládaný po stažení okna z kabiny. „Tomu se říkalo hledáček a řidiči sloužil ve tmě při ohledávání okolí nebo překážek před automobilem. Na hledáčku bylo také umístěno zpětné zrcátko,“ ukazoval Aha! Aleš Wimmer. Auto bylo na svou dobu geniální i v detailech...

Pragovka v číslech

4 – počet válců
10 litrů – spotřeba na 100 km
18 koní (13,2 kW) – výkon motoru
70 km/h – maximální rychlost
400 kg – nosnost provedení s korbou
930 kg – hmotnost
995 cm3 – objem vodou chlazeného motoru
1941 – do tohoto roku se vyráběl
40 000 Kč – cena



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.