30 let Škody Favorit: Pikantní tajemství jejího vzniku! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

30 let Škody Favorit: Pikantní tajemství jejího vzniku!

Favoritu je už 30!
Favoritu je už 30! (Foto: ČTK, Wikipedie, ara)

Revoluce automobilismu v Československu! To byla Škoda Favorit, první auto vyráběné podle západních trendů. Veřejnost vůz poprvé viděla 16. září 1987, přesně před 30 lety na veletrhu v Brně. Připomeňte si legendární »fávo«! 

„Je to geniální auto, které má hlavu a patu, je snadné na údržbu a veškerý servis si jeho majitel zvládne udělat doma,“ říká o něm automobilový nadšenec Jan Klinger z Bakova nad Jizerou. Sám má v garáži dva kousky legendárního vozu. Jeden v klasické civilní verzi, který je mimořádně zachovalý, druhým je pak závodní speciál. Ten si v roce 2014 postavil sám s kamarády. Odhaduje, že auto vybavené upraveným motorem, závodními sedačkami či bezpečnostním rámem, jej vyšlo na 150 až 200 tisíc korun.

Pohon vpředu
Vznik legendy provázely porodní bolesti. Zatímco na Západě silnicím v 70. a 80. letech vévodila auta s motorem vpředu a pohonem předních kol, ve východním bloku chrlily továrny ještě vozy s přesně opačným uspořádáním. Soudruzi v Československu to chtěli změnit a roku 1983 zadali vývoj nového typu konstruktérovi Petru Hrdličkovi (83). A dali mu šibeniční termín, nové auto mělo být hotové za 2,5 roku. Výrobní náklady na každý kus zároveň nesměly překročit 36 500 korun. „Nebyl čas nic předělávat, vše muselo vyjít napoprvé,“ vzpomíná vývojář po letech. Nové fáro jeho tým nakonec představil 16. září 1987 na veletrhu v Brně.



Vyráběl se osm let
Hrdlička si uvědomil, že musí existovat více typů daného vozu, takže se od počátku vyvíjela řada prototypů. Do výroby šly nakonec tři, pětidveřový hatchback, verze kombi (nazvaná Forman) a užitkový pick-up. Škoda (tehdy Automobilové závody, národní podnik) se ale jeho vývojem finančně vyčerpala. Podle Hrdličky byl právě Favorit vůz, který v roce 1990 přesvědčil Volkswagen k tomu, aby závod koupil. Konec jeho výroby nastal v roce 1995.

Auto, ale bez disků
„Když jsme postavili první prototyp, tak jsme vůbec neměli disky, abychom s tím mohli jet. Daly se použít ty z Fiatu Uno, museli jsme proto zažádat o dovoz. Dostali jsme odpověď, že příští rok si to můžeme koupit. Řekl jsem známému v Německu, jestli by mi nekoupil pět disků od una. On mi je přivezl a na tom jsme postavili první prototyp,“ vzpomíná Hrdlička. To však byly jen testy, favorit musel být složen jen z dílů vyrobených na území tehdejšího Československa. „Byla to mission impossible. Za 2,5 roku odevzdat závazně všechny výkresy. Každý výkres musíte projednat na nějaké komisi, kde byli technologové, jestli se to dá vyrobit, pak invesťáci, jestli jsou peníze, aby se koupila zařízení,“ dodal Hrdlička. Podle něj měl k dispozici na testování sedm prototypů. Například při vývoji modelu Škody Karoq využili podle něj konstruktéři zhruba 200 prototypů.

Italský design
Výroba favoritu začala v roce 1988 a od počátku s ní bylo mnoho problémů. Design karoserie svěřil komunistický podnik italskému studiu Bertone. Designéři se ale museli smířit s tím, že českoslovenští dodavatelé mnoho jejich návrhů nezvládnou vyrobit.

Byl za 28 měsíčních platů
Do prodeje byla Škoda Favorit uvedena v roce 1988, stála 84 600 Kčs, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Pokud bychom dnes spořili 28 průměrných platů (29 346 Kč), mohli bychom si pořídit vůz za 821 688 Kč (například Škodu Superb Ambition 2,0 TDI 110 kW) .

Má své fanoušky
Favorit má také početný okruh příznivců, kteří na třicátníka nedají dopustit. Ať už kvůli prostornému vnitřku, spolehlivému motoru (nejsou výjimkou kusy s nájezdem 800 tisíc km), odolnému podvozku či výkonnému topení. Odpustí mu proto i vyšší spotřebu, náchylnost ke korozi, či špatné těsnění dveří.  

»Fávo« bude drahé!
Zatímco před pár lety staré ojeté vozy značky Favorit končily na vrakovištích, nyní se z nich stávají cenné kousky. Zajímají se o ně sběratelé veteránů a první kousky se už objevují i v muzeích. Největší zájem je o modely 136 L, které se vyráběly ještě za komunismu.

Kombík pro policii
„Když naběhl favorit, tak všichni byli spokojení a už nechtěli dělat kombíka. Abych vůbec mohl kombíka prosadit a dělat prototyp, tak jsem se musel spojit s ministerstvem vnitra. Řekl jsem policajtům, že oni budou potřebovat jezdit se psem a s vysílačkou a že by bylo tohle auto dobré. Tak oni mi to objednali,“ vzpomíná konstruktér  Hrdlička.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.