Legendární TU 154 se rozloučil s českým nebem | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 7. října 2024

Svátek slaví Justýna, zítra Věra

Legendární TU 154 se rozloučil s českým nebem

Slovenský vládní speciál proletěl nad českým »naganským«.
Slovenský vládní speciál proletěl nad českým »naganským«. (Foto pro Aha! – Radek Salaquarda, Albert Orlita)

Legendární ruské stroje TU 154 se nad naším územím už neobjeví. Poslední přelet se uskutečnil v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Přestože patřily k nejrychlejším letounům, měly vysokou spotřebu a nevyhovovaly hlukovým předpisům EU.

Téměř neuvěřitelné se podařilo nadšencům z tamního Leteckého muzea, kteří loni zachránili TU 154 M, se kterým se do Česka vrátili »zlatí« hokejoví hoši z olympijských her v Naganu. Speciál dosloužil a měl skončit ve šrotu. „To jsme nemohli dopustit,“ říká vedoucí muzea Martin Hrabec (44).

A právě nad ním se s českým a také evropským vzdušným prostorem rozloučil jeden z jeho »bratrů«. „Jediné tučko, které ještě lítá v EU, mají na Slovensku. Dohodli jsme nízký přelet nad naším naganským, který má nápis Česká republika. Obě se potkala. Bylo to takové česko-slovenské setkání a rozloučení,“ smál se Hrabec.

Mnozí nevěřili, ale vyšlo to. V neděli ve 12:35 se ozval hluk a objevil se vládní slovenský speciál TU 154 OM BYO s kapitánem Viliamem Ponišerem. Udělal tři přelety. „Bylo to něco úžasného, neskutečného.Člověk měl pocit, že se snad dotkne jeho břicha,“ vyznali se nadšenci, kteří tak viděli vůbec poslední tučko ve vzduchu u nás. Slovenský stroj taky dosloužil a za dva měsíce skončí ve slovenském muzeu letadel.

Letoun si mohli lidé prohlédnout za letu opravdu zblízka.

Největší katastrofy TU 154
2002: nad Bodamským jezerem střet s nákladním Boeingem 757, 79 mrtvých.
2010: u Smolensku se zřítil polský vládní speciál s prezidentem, 96 mrtvých.
2016: u Soči spadlo do Černého moře se souborem Alexandrovci, 92 mrtvých.

Ruské letouny u nás
Dopravní aeroplány ruské výroby u nás létaly od 50. let minulého století. Byly to Tupolevy TU 104, 124, 134 a 154. Vojáci měli Iljušiny IL 14, 18, 62. Také stroje Jakovlev Jak 40. Využívaly se také transportní Antonovy – An 2, 12, 24 a 26.
Typ Využíván v letech
TU 154 1980 až 2007
TU 104 1957 až 1973
TU 125 1964 až 1972
TU 134 1971 až 1997
IL 12 1949 až 1960
IL 14 1957 až 1977
IL 18 1960 až 1990
IL 62 1969 až 1993
Jak 40 1972 až 2020

Slovenský vládní speciál proletěl nad českým »naganským«.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.