90 let od smrti Kašpara (†43): První český aviatik létal jen dva roky! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

90 let od smrti Kašpara (†43): První český aviatik létal jen dva roky!

První český aviatik Jan Kašpar se svým Blériotem XI.
První český aviatik Jan Kašpar se svým Blériotem XI. (Foto Aha! – Jaroslav Krčál, Wikipedie, Facebook)

Kariéra prvního českého letce Jana Kašpara (†43) trvala pouhé dva roky. Přesto se nesmazatelně zapsala do české historie. V životě ale kromě úspěchů poznal i porážky. Od jeho údajné dobrovolné smrti je to právě dnes 90 let!

Vůbec první motorový let na českém území podnikl 28. prosince 1909 francouzský letec Louis Gaubert. Prvním Čechem, který vzlétl, se ale stal 16. dubna 1910 Kašpar. Pokoušel se sestrojit vlastní letadlo, nakonec se však rozhodl pro koupi hotového francouzského stroje Blériot XI, který vylepšoval. V Pardubicích se s ním před zraky diváků vznesl do výšky 25 metrů.

Uletěl 121 km
Ještě slavnější je jeho přelet z Pardubic do Velké Chuchle. Vzdálenost 121 kilometrům překonal 13. května 1911 za 92 minut a vystoupal do výšky 800 metrů. Poháněl ho italský motor Azani, který do francouzského stroje sám namontoval. V Pardubicích zřídil také leteckou školu.

Smrt otce
Pak ale přišly rány. Nejprve nesložil ve Vídni pilotní zkoušku podle mezinárodních pravidel a pak mu zemřel otec, hoteliér František Kašpar, na kterého byl Jan velmi vázaný. On byl také mecenášem dobrodružných podniků svého syna.

Definitivní konec pro prvního českého aviatika znamenala první světová válka, kterou musel strávit jako poručík přikován na zemi.

Dluhy a deprese
Po válce zůstal bez prostředků, měl velké dluhy a trpěl depresemi. Krátce pracoval jako referent pro letectví na ministerstvu veřejných prací a také obchodoval se dřevem. V posledních měsících života zbankrotoval. Jeho společník Beno Schück, se kterým pilu vlastnil, ho podle dochovaných účetních záznamů okradl. První český letec se v posledních dnech života snažil sehnat peníze, kterými by zaplatil mzdy svým zaměstnancům.
Pak si měl sáhnout na život.

Otrávil se?
Někteří pamětníci mluvili o tom, že se u Kašpara rozvinula duševní choroba, jiní zmiňovali alkoholismus. Podle některých svědectví si vzal šálu, polil ji benzinem, omotal kolem hlavy a nadýchal se toxických par. Lékař pak do úmrtního listu napsal zápal plic. A tehdejší úmrtní oznámení uvádělo, že zemřel po krátké nemoci.  

Miloval i auta
První český letec měl jako inženýr blízko ke všem tehdejším technologickým novinkám. Kromě letadel měl rád také automobily. V roce 1907 absolvoval automobilový kurz v Mohuči a krátce působil také v mladoboleslavské automobilce Laurin a Klement.

Průvod k uctění památky
Pardubičtí obyvatelé Jana Kašpara roku 1927 na poslední cestě vyprovodili pietním průvodem, který dnes zopakují. Akci organizuje společnost Jana Kašpara. Průvod k poctě prvního českého aviatika zamíří v 15.30 hodin od Zelené brány k jeho nové soše v centru města.   

Socha hlídala psa
Sochu letce v mírně nadživotní velikosti vytvořil František Bálek. Na třídě Míru stojí od konce prosince. Lidé si ji velmi oblíbili a svému »Honzovi« už věnovali různé rekvizity. V mrazech Kašpar nosil šálu a čepici, oblékl dres hokejového klubu HC Dynamo nebo pohlídal tibetskou dogu na vodítku. Pomocí komiksové bubliny se také někdy vyjadřuje k aktuálnímu dění. Autorovi sochy podobné vtípky nevadí. „Jestli lidé mají ze sochy radost, je to jedině dobře,“ řekl Bálek. Kdo by ale chtěl sochu poničit, musí se mít na pozoru, je pod neustálým dohledem strážníků.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.