Islamolog o migrantech: Předsudky vůči Čechům! Co si o nás vlastně myslí?

Už jste se někdy setkali s uprchlíkem? Povídali jste si s muslimem? Jestli ne, tak jste na tom stejně jako většina Čechů. Přesto se na ně díváme kukátkem stereotypů a klišé. Stejně je tomu ale i naopak. Muslimští uprchlíci o nás mají nereálné představy. Tvrdí to arabista a islamolog Bronislav Ostřanský.
1. Jak my, tak i oni
„Stejně jako my máme určité stereotypy o muslimech, Arabech, tak Arabové mají velice zkratkovité představy o Evropě, o jednotlivých evropských zemích. Stereotypy z obou stran jsou velice nebezpečné právě proto, že vzbuzují naprosto mylná a nerealistická očekávání.“
2. Barbaři a válečníci
„Ze strany Čechů jde o stereotypy o muslimech, které jsou plné představ o nějakých násilných barbarech. Vedou k tomu, že lidé očekávají válečníky, barbary, nějaké násilníky a primitivy, proti kterým je třeba bojovat a je třeba se jim dokázat nějak vyrovnat.“
3. Omyly omladiny
„Na druhé straně jsou zde však představy arabské omladiny. Jsou nerealistické, jde o úplně fantastické představy, které mají velice daleko k realitě. To se týká nejen způsobu života a nadsazených ekonomických očekávání, ale i toho, jak tady lidi žijí. Jaký je způsob seznamování se s ženami, vztahy a tak dále. To je to riziko.“
4. Česko nezaslíbené
„Česká republika je mezi běžnými lidmi tam, jako jsou třeba studenti středních škol, poměrně málo známá. Vzpomenou si na fotbalisty... Zato Německo je synonymum pro ekonomický úspěch, pro liberální zemi. Také je důležité, že v západních státech již jsou komunity, jsou tam určité sítě, kde oni mohou navazovat kontakty. U nás je ta komunita minimální.“
5. Klíčky, až pak práci
„Ty arabské stereotypy jsou velice často naprosto podivné, zcela nerealistické. To se mimochodem týká i otázek ekonomických. Vzpomeňme ten známý obrázek z médií, jak koloval před několika měsíci po internetu, jak se Syřan vyjádřil, že až dostane klíčky od bytu, tak si začne hledat práci. To je samozřejmě extrém.“
6. Očividné nesmysly
„Pokud jde o islám, i mnoho vysoce vzdělaných a jinak kriticky smýšlejících jedinců se jakoby »přepne do jiného modu«, aby následně byli ochotni přijímat za nesporné i prokazatelné nesmysly. Nejde přitom o kritické názory na islám, ty jsou nezpochybnitelným právem každého, nýbrž o zaplevelení místního diskursu (pojednání, výklad o určitém tématu – pozn. red.) záplavou hoaxů (poplašné falešné zprávy šířené po internetu – pozn. red), klišé, stereotypů a lží.“
7. Kritik či fanoušek
„V české praxi navíc bývá snaha o věcné opravování omylů o islámu běžně vnímána jako zastávání se muslimů. Dnes se této pomyslné nálepce raději každý vyhne, je to riskantní, což však napomáhá zakonzervovat beztak neutěšenou situaci.“
Bronislav Ostřanský (43)
*působí jako vědecký pracovník v orientálním ústavu Akademie věd ČR
* působil jako pedagog i na egyptské státní univerzitě
* specializuje se na středověký islám a jeho mystiku
* v minulých dnech vystupoval na konferenci »Uprchlíci a my: České očekávání a německá zkušenost«
*Mimo řady odborných publikací napsal i knihu Atlas muslimských strašáků
* Je známý citátem: „Islám nemá větší dispozice k násilí než jiná náboženství: Je-li s násilím spojován, je to způsobeno především zpravodajstvím a médii obecně, neboť prakticky všechny zprávy přicházející ze světa islámu se týkají násilí, neštěstí, tragédií...“