Auto na zemní plyn? Nepoznáte ho! Zafira CNG: Když plyn nesyčí | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Auto na zemní plyn? Nepoznáte ho! Zafira CNG: Když plyn nesyčí

Opel Zafira CNG na zemní plyn urazí vzdálenost 400 km, na benzin pak dalších 150 km.
Opel Zafira CNG na zemní plyn urazí vzdálenost 400 km, na benzin pak dalších 150 km. (Aha! – Radek Pecák)

Plyn už syčí. Můžeme zažehnout plamen. Tak to funguje na sporáku. Když ale chceme nastartovat Opel Zafiru CNG, žádné syčení před vzplanutím směsi ve válcích motoru neuslyšíme. Vše je naprosto stejné, jako když chceme jet naprosto běžným autem, které spaluje benzin.

Zvenčí ani zevnitř tohle auto od jeho tradičních sourozenců prakticky nic neodlišuje. (Samozřejmě kromě reklamních samolepek, kterými bylo naše testovací auto ozdobeno.)

Jedinou odlišností v interiéru je malé černé tlačítko na palubní desce se symbolem tankovacího stojanu. Když na něm nesvítí oranžová kontrolka, znamená to, že jedeme na plyn, když ano, tak na benzin.

Opel Zafira CNG totiž v jediném motoru umí spalovat jak zemní plyn, tak i klasický benzin. Zatímco na 19 kg CNG v plynových nádržích je možné ujet až 400 kilometrů, benzin ve zmenšené palivové nádrži vystačí na zhruba sto padesát dalších. Benzin tedy slouží jako rezerva. Síť plnících stanic na zemní plyn je totiž v Česku stále řídká. Například v Praze jsou jen dvě a pár dalších je v krajských městech.
Pokud plyn dojde, auto si samo začne čerpat benzin. Jízdní vlastnosti, jak Aha! při dvoutýdenním testu ověřilo, se přitom nijak nezmění.

Opel Zafira je úžasné rodinné auto. Zvláště v plné výbavě cestující uvnitř nadchne. Uvnitř je spousta úložných prostor, výhled vylepšují střešní okna, sedačky je možno posouvat a skládat dle libosti a lze převážet až sedm lidí. Dvě v poslední řadě jsou přitom normálně sklopeny v rovné podlaze dostatečně velkého kufru.

Bohužel motor, kterým je benzinová šestnáctistovka, je již při obsazení auta čtyřmi osobami poněkud dýchavičný. Je přitom lhostejno, zda do válců proudí směs s benzinem či plynem. Drobnou nevýhodou také je, že tankování plynu je poněkud zdlouhavé (cca deset minut). Navíc je nutno k němu přivolat proškolenou obsluhu tankovací stanice. Naopak příjemné je, že motor je tichý, ať jedete na plyn, či na benzin.

Plusy
  • levný provoz (1kg CNG stojí necelou dvacku)
  • plynové nádrže nijak neovlivnily prostor pro posádku a zavazadla
  • pohodlný a dobře využitelný interiér
Minusy:
  • horší předjíždění vinou slabšího motoru
  • delší tankování a nutnost čekat na obsluhu
  • kratší dojezd
Technická data:

Max. rychlost: 165 km/hod
Dojezd (plyn + benzin): 550 km.
Spotřeba: 5 kg CNG/100 km, 7,2 l benzinu/100km
Zavazadlový prostor: 645 l
Cena: od 661 900 Kč

Na co se také jezdí
  • ZEMNÍ PLYN:
    jeho zásoby jsou na stovky let, tudíž ani jeho cena by neměla nijak dramaticky růst. Úpravy aut nejsou nijak složité. Je třeba jen vylepšit hustotu sítě čerpacích stanic a zvýšit dojezd automobilů.
  • BIOLÍH A BIONAFTA:
    budou se přidávat do klasických paliv v určitém množství. Nikdy je však zcela nenahradí, už vzhledem k nové studii, která prokazuje, že spalování biopaliv není ekologičtější než používání ropných paliv a navíc vede ke zdražování potravin a devastaci krajiny.
  • ELEKTŘINA:
    v dohledné době se elektromobily budou používat jen jako městská rozvážková vozítka. Vývoj dostatečně kapacitních a lehkých baterií zatím není dokončen.
  • HYBRIDNÍ POHON:
    těchto aut bude nadále přibývat, ale ne nějak masově, protože zůstanou drahá. Auto totiž musí stále vozit dva motory – ten na elektřinu a klasický spalovací, který elektřinu pomáhá vyrábět a navíc vozu pomáhá při zrychlování.
  • VODÍK:
    Dosud existují jen prototypy aut, v nichž se v palivovém článku z vodíku vyrábí elektřina na pohon elektromotoru a z výfuku odkapává čistá voda. Masové rozšíření těchto vozů je na programu až za desítky let.
Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Gregor Brzobohatý • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská