Kola s elektrickým pohonem už dávno nejsou jen pro »nesportovce« a seniory...

Když se řekne elektrokolo, představí si většina zapálených cyklistů kolo, na kterém vlastně ani nesportujete, protože vám pomáhá elektrický pohon. I když je to částečně pravda a motor vám pomůže při jízdě do kopce nebo v náročnějším terénu, rozhodně to neznamená, že byste se jen vozili. Řada studií prokázala, že je jízda na elektrokole zdraví prospěšná, a to dokonce srovnatelně jako na klasickém kole. Výběr elektrokola je navíc jednodušší, než se zdá. Jakými parametry se řídit při výběru a jaké nejen zdravotní benefity tato kola mohou přinést? Poradíme spolu s odborníkem.
O co jde
Elektrokolo, jinak také e-kolo nebo pedelec, je jízdní kolo, které má pohonný systém složený z elektromotoru, řídící jednotky, akumulátoru a displeje. Na trhu je několik výrobců, kteří splňují nejvyšší požadavky. Elektrický motor je obvykle napájen z baterie umístěné ve středovém rámu kola. Motor se aktivuje šlápnutím do pedálů a pomáhá jezdci při šlapání a intenzitu dopomoci lze regulovat pomocí ovládacího panelu na řídítkách nebo v aplikaci v chytrém telefonu. Elektrokola jsou vhodná pro všechny věkové kategorie a fyzické kondice, Nejčastěji jsou využívána na dojíždění do práce či pro rekreační jízdy v terénu. Většina elektrokol má legislativně omezenou maximální rychlost s asistencí motoru na 25 km/h. V roce 2018 tvořila elektrokola zhruba 10 % všech prodaných kol u nás, dnes je to už přes 40 %.
Jaké jsou typy
* Městská elektrokola, e-City bikes jsou ideální na dojíždění do práce nebo do školy.
* Trekkingová neboli turistická elektrokola se hodí na delší výlety po cyklostezkách i v lehčím terénu.
* Gravel elektrokola jsou lehčí a rychlá kola vhodná na kombinaci silnic a polních cest.
* Horská elektrokola, eMTB jsou sportovní kola do těžkého terénu a hor.
* SUV elektrokola jsou robustní, pohodlná a univerzální, často bývají celoodpružená a vybavená blatníky. Hodí se do všech typů terénu pro lidi s vyšší hmotností.
* Nákladní elektrokola či eCargo Bikes jsou určena k převozu osob nebo zboží.
Jak vybírat
V první řadě je potřeba si ujasnit, kde budete elektrokolo využívat a na jakých cestách budete jezdit. Je to obdobné jako u klasického kola bez motoru. „Češi mají tradičně rádi horská kola, ale při výběru je vždy dobré si zopakovat, zda budete víc času trávit v terénu, nebo spíš jezdit mezi prací, školkou a cukrárnou. Pokud zvolíte druhou odpověď, doporučuji raději city e-bike neboli městské elektrokolo,” říká Richard Gasperotti, ambasador výrobce pohonů elektrokol Bosch eBike Systems, a dodává, že nic vám o kole neřekne víc než zkušební jízda, kterou si domluvíte s prodejcem.„Při výběru kola se zajímejte o výkon. U elektrokol je výkon motoru v Česku i většině evropských zemí zákonem omezen na 250 W a dopomoc funguje jen do 25 km/h. Po dosažení této rychlosti se motor automaticky odpojí. Hlavním důvodem je bezpečnost jezdců i ostatnich,” vysvětluje odborník. Díky tomuto omezení mohou elektrokola jezdit po cyklostezkách. Jejich uživatelé nemusejí mít řidičský průkaz, povinné ručení ani registrační značku. Dokonce není povinná ani helma, ačkoli je doporučená. Důležitým kritériem je kroutící moment motoru. „Uvádí se v Newtonmetrech (Nm), a čím je vyšší, tím více motor pomůže při rozjezdech, jízdě do kopce nebo zdolávání překážek. Ideální je kroutící moment mezi 60-90 Nm. Uvědomte si, že motor pouze násobí vaši sílu při šlapání a nefunguje sám o sobě. Aby pracoval dlouho a efektivně, je lepší šlapat na lehčí převody s vyšší frekvencí než pomalu a silově,” upozorňuje Richard Gasperotti. Kapacita baterie je také důležitým kritériem při výběru. „Obecně platí, že čím větší kapacita baterie, tím delší je dojezd. Kapacita se udává ve watthodinách (Wh). Běžný standard je dnes 500–750 Wh. Pokud chcete jezdit dlouhé trasy bez starostí, zvolte baterii s kapacitou nad 800 Wh,“ dodává ambasador výrobce pohonů elektrokol Bosch eBike Systems. Pokud jde o dojezd elektrokola, ten závisí na řadě faktorů, jako je například hmotnost jezdce, profil trasy, teplota venku, nahuštění pneumatik a samozřejmě míře asistence motoru. Čím více šlapete sami, tím déle baterie vydrží. Pokud necháte pracovat hlavně motor, baterii vyčerpáte rychleji.
Více čtěte v tištěném APŽ číslo 30.