Nuda v Brně? Nejede trolejbus, cestující tlačí za lízátko
Když trolejbus nejede, cestující vystoupí a musí tlačit. Jak motor znovu naskočí, rychle vklouznou do vozu a doufají, že už dojedou... Vtípek z filmu? Ne ne, běžný stav v hromadné dopravě v Brně. Za odměnu si pak pasažéři mohou přijít třeba pro lízátko.
»Buď nám pomůžete zatlačit trolejbus zpět na vedení, nebo musíte půlhodinu počkat, než přijedou opraváři,« slyšeli před pár dny cestující trolejbusu u muzea Anthropos. Neváhali, vystoupili a napjali své svaly. Trolejbus pár metrů poodtlačili a jelo se dál. „Čas od času se nám stává, že v některých místech je přibližně půl metru dlouhý odizolovaný úsek, přes který nemůže trolejbus projet. V takové situaci se nabízí jako možnost zavolat odtah, nebo požádat cestující, zda by pomohli a trolejbus zatlačili k vodiči,“ připustila mluvčí dopravního podniku Brno Hana Tomaštíková.
Sranda, ale…
Nejčastěji vznikají problémy v křižovatkách. „Kdo ještě netlačil autobus, nebo trolejbus, není Brňák,“ vtipkují lidé na facebooku. Tomaštíková ale postup řidičů obhajuje: „Je daleko rychlejší. Cestující jsou většinou ochotni pomoci. Za pomoc jim děkujeme a každého z nich rádi uvítáme na sekretariátu dopravního podniku, kde jim dáme sladkou odměnu.“
Ústředního automotoklubu České republiky takové jednání kritizuje. Dopravní podnik podle něj riskuje. „Cestující se pohybují v křižovatce bez reflexních vest. To může být nebezpečné. Určitě je lépe počkat na opraváře,“ vysvětlil jeho mluvčí Igor Sirota.
Advokát Jan Černý: Jde o risk pro obě strany
Renomovaný advokát Jan Černý považuje takové počínání pro obě strany za velmi riskantní. Mezi dopravním podnikem a cestujícím neexistuje žádný právní vztah. „Kdyby si při této situaci cestující například hnul se zády, může nastat spor, který by s největší pravděpodobností skončil u soudu,“ varoval.
Jak to řeší jinde?
„Nic takového, že by cestující museli v některém úseku trolejbus tlačit, v Plzni nemáme. V některých úsecích ale není trolejové vedení. Na tyto linky jsou nasazovány vozy s alternativním pohonem,“ řekl mluvčí městských dopravních podniků René Vávro. Kromě sběrače, který přivádí elektriku z trolejí, mají i baterie, které mohou v úsecích bez proudu využít.